søndag 14. august 2016

Matvarer som normalt inneholder melk eller hvete - gode unntak!


Hvis man av ulike årsaker må holde seg unna meieriprodukter og/eller hvete, så må man også passe på å holde seg unna matvarer som inneholder disse. Det er mange produkter som nesten uten unntak inneholder nettopp meieriprodukter og/eller hvete - da gjelder det å vite om nettopp unntakene.

Dette innlegget vil bli oppdatert hvis jeg kommer over eller blir tipset om flere aktuelle produkter.

**********


Soyasaus


Soyasaus inneholder stort sett alltid hvete. Unntaket er tamari soyasaus, en type soyasaus som altså lages uten hvetemel. Tamari soyasaus finnes i en rekke merker, og velassorterte asiatiske butikker har gjerne flere av dem. 

Kikkoman har en glutenfri/tamari soyasaus som er tilgjengelig på mange vanlige matbutikker, men skal jeg være ærlig syns jeg den er "tynn" og kjip i smaken… Min store favoritt så langt er den fra Clearspring, fyldig og flott smak! Kjøpes hos enkelte helsekostbutikker, eller på nettet.

Jeg anbefaler for sikkerhets skyld å sjekke innholdsfortegnelsen.


Oystersaus


I likhet med soyasaus så inneholder også oystersaus som regel hvete. Jeg har så langt funnet ett merke som ikke inneholder hvete, og det er Thai Heritage sin. Har kjøpt den på en asiatisk butikk.

Sjekk innholdsfortegnelsen for sikkerhets skyld, i tilfelle det er gjort endringer i produktet når dette blir lest. 


Pesto


Stort sett alle pestoer inneholder ost (parmesan/pecorino), men jeg har funnet i alle fall én grønn pesto som er helt fri for ost, og det er Helios sin. Jeg har funnet den blant annet på Meny, og den finnes nok på mange helsekostbutikker også. Pssst: Den er forresten veldig god…. 

Sjekk innholdsfortegnelsen for sikkerhets skyld, i tilfelle det er gjort endringer i produktet når dette blir lest. 

Alternativet er så klart å lage pestoen selv, bare uten ost (men det var jo ikke helt poenget med dette innlegget).


Sjokolade

To sjokoladefavoritter - den til venstre kjøpt på Coop, den til høyre på helsekostbutikk

De fleste sjokolader, også mørke, inneholder melk eller melkepulver. Her finnes det heldigvis endel unntak. Jeg kjøper ofte 70%-sjokoladen fra Änglamark på Coop-butikkene, den er melkefri, økologisk, god på smak, og ganske rimelig. De fleste matbutikker har melkefrie sjokolader i "fri for"-seksjonen. Og ellers har helsekostbutikker ofte godt utvalg, de er ofte merket med "vegansk" (fordi de er melkefrie).

Jeg anbefaler for sikkerhets skyld å sjekke innholdsfortegnelsen.


Pasta og nudler

Glutenfri makaroni og risnudler - begge kjøpes på vanlige matbutikker

De fleste som har levd på glutenfritt kosthold en stund vet nok at det finnes glutenfri pasta, og at nudler laget av ris er ganske vanlige. Ofte er de alternative pastatypene også laget helt eller delvis av ris, enten hvit eller brun ris. Men det finnes andre typer også, for eksempel bokhvetepasta (også kalt sobanudler, mye brukt i Japan) og quinoapasta.

Sjekk innholdsfortegnelsen! Maisstivelse (maisenna) er ok, mens maismel ikke er ok.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar