fredag 1. april 2016

Hjemmelaget iskrem uten iskremmaskin


Halvveis fryst iskrem

Det er ingen problem å lage iskrem uten iskremmaskin. Du trenger bare en fryser, og noe å røre i og med…

Jeg har iskremutstyr til Kenwooden min, og har brukt det hver gang jeg har laget iskrem. Men akkurat i dag ble det til at jeg ville teste "manuell" iskremmaking.

En iskremmaskin rører kontinuerlig til iskremrøren er tilstrekkelig fryst, og hovedpoenget er å unngå at det dannes iskrystaller i iskremen. For det vil man jo ikke ha… Man kan selvfølgelig få samme effekt ved å sette iskremrøren direkte i fryseren, for deretter å røre i den med jevne mellomrom for hånd.

Det ble noen turer til fryseren for å røre, og det tar helt klart lenger tid, men i grunnen var det ikke så "styrete" som jeg hadde trodd. Kanskje fordi iskremmaskinen også fordrer noen arbeidsprosseser. Den store og tunge Kenwooden må dras frem (eventuell annen iskremmaskin), og iskrembollen som hører til må fryses ned minst 24 timer før. Nå er det slik at jeg rengjør iskrembollen hver gang jeg har laget iskrem, og setter den rett i fryseren igjen, så er den klar til neste gangs bruk. Men nå slapp jeg i det minste denne ekstra oppvasken.

Det var lettvint å bare sette iskremrøren direkte i fryseren, uten noen andre "duppeditter" enn en bolle og noe å røre med. Til gjengjeld blir det som sagt noen turer innom fryseren for å røre. Men har du ikke iskremmaskin, så går det altså helt fint å lage iskrem uten. 


Du gjør som følger:

Bland sammen ingrediensene til iskremen i en bolle. Dekk med plastfolie, og sett i fryseren. Jeg har gjerne en gaffel stående i bollen, så er den umiddelbar tilgjengelig til å røre med.

Iskremrøren vil begynne å fryse etter 40-60 minutter, så du trenger ikke røre før den tid. Sjekk etter 40 minutter, da kan du røre for første gang. Deretter rører du med 20 minutters mellomrom, til iskremen begynner å få litt fast konsistens, omtrent som softis eller som en fyldig grøt. Pass på å skrape godt langs kantene på bollen, der fryser iskremen først.

Det vil ta ca 3-4 timer å få isen tilstrekkelig fryst til at den kan "overlates" til seg selv i fryseren, litt avhengig av temperaturen på iskremrøren når den settes i fryseren. Når røringen er ferdig, has iskremen over i en egnet boks / beholder med tett lokk. Og den vil deretter trenge å fryse inn ytterligere for å få skikkelig fast iskremkonsistens.

Iskremen er aller best når den er nylaget, men er holdbar noen uker i dypfryser.


Vel bekomme!

Jordbæriskrem laget for hånd - fri for iskrystaller

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar