onsdag 6. januar 2016

Hjemmelaget majones



Jeg kan nesten ikke tro det…

Jeg har postet flere varianter av majones her på bloggen - safranmajones, hvitløksmajones og wasabimajones. Men ikke helt vanlig, basic majones. Ok, nå er disse oppskriftene i bunn og grunn de samme, bare med ulik smakstilsetning. 

Men den vanlige majonesen uten smakstilsetninger lager jeg hele veien! Så snart jeg går tom, lager jeg en ny ladning. Jeg er og blir et majonesmenneske.

Så denne oppskriften kan jeg nærmest lage i blinde og i søvne. Og det er kan hende derfor jeg har "glemt" å poste den på bloggen...


Du trenger følgende til en porsjon:

1 egg
1 ss hvitvinseddik
1/2 ts salt
1 ts dijonsennep
2,5 dl nøytral olje
(Litt sitronsaft)

Med stavmikser:

Ha først egget i en smal høy beholder (gjerne den som fulgte med stavmikseren), og tilsett deretter hvitvinseddik, salt og dijonsennep. Oljen skal i til slutt, som et lag "oppå" de andre ingrediensene.

Sett stavmikseren helt ned i bunnen av beholderen, start med å kjøre sammen ingrediensene i bunnen, og arbeid deretter varsomt "oppover" i ingrediensene til alt er blandet til en tykk og fin majones.


I food processor: 

Ha egg, hvitvinseddik, salt og sennep i food processoren, og kjør blandingen sammen et minutts tid. Fortsett å kjøre food processoren på lav hastighet, og tilsett så olje i en tynn stråle. Hastigheten stilles gradvis opp, mens du fortsetter å tilsette olje i en tynn stråle, til majonesen tykner til en fin og fyldig konsistens. Smak eventuelt til med litt sitronsaft om ønskelig.

Ha majonesen over i rent glass med tett lokk. Oppbevares i kjøleskap, og er holdbar 2-3 uker.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar