torsdag 2. juli 2015

Nydelig jordbær- og mangosalsa



Denne fruktige, fargerike og sommerlige salsaen smakte så nydelig at den fortjener et eget blogginnlegg! Kjapp & enkel å lage er den også.

Jeg lagde salsaen på impuls som tilbehør til brosmeloins til middag. Strengt tatt skulle jeg bare lage en enkel mangosalsa, men så hadde jeg noen deilige jordbær som trengte avsetning. Og jeg tenkte; hvorfor ikke?? De fikk komme i sånn helt på tampen. 

Det høres kanskje sprøtt ut med jordbær sammen med fisk, men jeg lover at dette er knall! Jordbær og mango passer svært godt sammen, og en dæsj god balsamico gjør susen. Personlig anbefaler jeg fikenbalsamico fra Oliviers & Co, men det finnes nok mange gode balsamicoer å få tak i. Generelt vil salsaen passe godt til det meste av hvit fisk, og kanskje særlig breiflabb og torsk - foruten brosme altså. Du skal ikke se bort fra at den vil passe til enkelte typer kjøtt også, men det har jeg ikke testet ut ennå. 

Tips: Hvis du kutter ut vårløk i oppskriften, så kan denne salsaen også serveres som tilbehør til dessert, for eksempel til vaniljeiskrem eller sjokoladekake. Da kan du eventuelt ha i mynteblader eller sitronmelisse i stedet.


Du trenger følgende til fire personer:

1 stor moden mango
Ca en halv kurv jordbær (helst norske når det er sesong)
1 vårløk
1/2 lime
God balsamico

Mangoen skrelles og fruktkjøttet skjæres i fra den store flate steinen, kutt fruktkjøttet i terninger med omtrentlig lik størrelse. Fjern stilken på jordbærene, og kutt dem i båter eller terninger omtrent på størrelse med mangoterningene. Vårløk kuttes i millimetertynne ringer.

Ha mango, jordbær og vårløk i en bolle. Skvis saften av en halv lime over, og bland lett sammen. 

Sprinkle litt god balsamico over ved servering. Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar