fredag 6. juni 2014

Hjemmelaget texmex-krydder (taco)



Jeg har for lengst kuttet ut å kjøpe det "vanlige" tacokrydderet. Jeg synes rett og slett det er altfor salt, og dessuten inneholder det tilsetninger som jeg heller ikke er begeistret for. En god stund brukte jeg den økologiske kryddermiksen fra Santa Maria (grønne poser).

Siden har jeg prøvd meg på noen varianter av hjemmelaget texmex-krydder - det er tross alt skammelig enkelt å bare mikse sammen noen krydder som man uansett (eller stort sett) har i eget kjøkkenskap… For ikke å snakke om hvor billig det er! Ordinære posevarianter inneholder 17-20% salt, samt andre stoffer som "fyller" opp produktet, og dette betaler man ganske mange kroner per pose for. Hjemmelaget texmex-krydder er mer konsentrert i smaken, og derfor bruker du mindre av det.

Denne krydderblandingen er den jeg er aller mest fornøyd med. Jeg har tatt utgangspunkt i en oppskrift jeg fant på bloggen Family fresh meals. Jeg droppet chiliflak og halverte saltmengden (førstnevnte for at den ikke skal være så sterk for våre to små poder). Smaken er virkelig bra og autentisk, akkurat slik ekte texmex-krydder skal smake!

Vær obs på at noen typer chilipulver kan være ekstra sterke (særlig chilipulver man kjøper på asiatiske butikker, de har gjerne større utvalg av ulike typer, sjekk eventuelt på pakningen), da bør du hensynta dette i forhold til ønsket styrke på texmex-krydderet.

Tips: Lag gjerne dobbelt opp når du først er i gang, særlig om det lages ofte texmex-mat hjemme hos deg… Hvis du ikke bruker opp krydderet i løpet av noen få måneder, kan det oppbevares i fryser.


Du trenger følgende (holder til flere porsjoner):

4 ss chilipulver (20 gr)
2 ss spisskummen (10 gr)
2 ts salt (10 gr)
2 ts hvitløkspulver (5 gr)
2 ts paprika (4 gr)
2 ts malt koriander (3 gr)
2 ts oregano
1 ts løkpulver (2 gr)
1 ts svart pepper

For enkelhets skyld - her er dobbel porsjon:

8 ss chilipulver (40 gr)
4 ss spisskummen (20 gr)
4 ts salt (20 gr)
4 ts hvitløkspulver (10 gr)
4 ts paprika (8 gr)
4 ts malt koriander (6 gr)
4 ts oregano
2 ts løkpulver (4 gr)
2 ts svart pepper

Finn frem krydderne og en passende beholder/glass (med tett lokk).

Mål opp krydderne og ha dem i beholderen, bland sammen. Smak eventuelt om du trenger å justere styrken med litt ekstra chilipulver eller svart pepper.

Og vips; ferdig!

Til 500 gr kjøtt (karbonadedeig, kjøttdeig) trengs 3-4 ts texmex-krydder.

Kryddermiksen oppbevarer med tett lokk på mørkt sted (krydder forringes når det utsettes for mye lys).

8 kommentarer:

  1. Og dette mener dere blir billigere? LOL!

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier7. juni 2014 kl. 07:40

      Javisst. LOL :-) Denne miksen er mer konsentrert i smaken og du bruker dermed mindre mengde av det, og oppskriften over holder til en god del porsjoner. Dessuten; med tanke på alt saltet og "fyllmassen" (som i utgangspunktet koster svært lite) som er i posevariantene, så betaler man jo utforholdsvis mye for det også.

      Slett
  2. + 2 ts koriander og 2 ts gurkemeie, så r du i mål :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier7. juni 2014 kl. 07:42

      Koriander må definitivt prøves!

      Slett
  3. Jeg har i tilleg både malt koriander og tørket koriander i. Veldig mye bedre enn ferdigkjøpt. Kjøper krydderet i en asiabutikk. Billigere og bedre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier7. juni 2014 kl. 07:43

      Koriander skal testes ja :-)

      Slett
  4. flere burde gjøre som deg

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier7. juni 2014 kl. 07:44

      Ja, og så utrolig enkelt som det er - og så mye bedre :-)

      Slett