søndag 4. mai 2014

Sticky rice med kokosmelk og mango (dessert)



 Endelig kom jeg meg rundt og fikk laget denne herlige thailandske desserten! Første gang jeg smakte sticky rice (klebrig ris) med mango, var da jeg var invitert som matblogger til spisestedet Matsalen på Forus i Stavanger. Kombinasjonen av kokosmelk og mango er bare vidunderlig, og risen gir en herlig struktur. Jeg var fast bestemt på å lage desserten selv en gang - det har bare tatt litt tid...

I går var jeg innom en asiatisk butikk for å handle diverse godsaker. Jeg fikk øye på såkalt glutinous eller sticky rice (søt ris), og kom på den gode desserten som jeg kun har spist den ene gangen tidligere. 

Jeg gjorde litt research, og leste flere oppskrifter som jeg fant på nettet. De fleste virket litt omstendelige, men en fellesnevner var at det er risen som er avgjørende å få til riktig. Den skal nemlig dampes, ikke kokes. Og før det skal den både bløtlegges og skylles. Merk at det er kun denne risen som kan brukes til desserten - ingen annen ris vil gi samme resultat.

Jeg fant én oppskrift på epicurious.com som virket enkel å følge, men jeg valgte å gjøre den desto enklere med færre steg. Jeg lagde kokossausen i én batch som i sin helhet ble blandet sammen med risen, og brukte mindre sukker som jeg pleier med desserter. 

Desserten opplevdes enklere å lage enn jeg trodde på forhånd, og risen ble helt perfekt på konsistens. Ut fra responsen fra både mann og barn kan jeg konkludere med at denne desserten ikke er laget for siste gang… Merk at desserten er aller best når risen er nylaget.

Bruk den beste kokosmelken du kan finne. Jeg anbefaler den økologiske kokosmelken fra Santa Maria, den har en fantastisk fin og silkemyk konsistens, og er prisgunstig i forhold til kvaliteten.


Du trenger følgende til 4-6 personer:

3 dl sticky rice (glutinous rice)
1 boks god kokosmelk
3-4 ss rørsukker
1/4 ts salt
1 stor, godt moden mango (eller to mindre)

(Eventuelt ristede sesamfrø til topping)

Mål opp risen, og legg den i bløt i kaldt vann ca en time. 

Når risen er ferdig bløtlagt, skylles den godt i kaldt vann før den skal dampes. Jeg brukte en sikt til dampingen, den har små nok hull til at ikke risen faller igjennom, og den var hendig til å skylle risen i først også. 


Ha vann i en kasserolle som har plass til sikten, det må være nok vann til at kasserollen ikke tørrkoker, men ikke så mye at risen får kontakt med vannet. Sett sikten med risen oppå kasserollen. Legg et kjøkkenhåndkle over før lokket legges på - da vil dampen holde seg mest mulig i kasserollen, se bildet over.

Kok opp og la risen få dampe i 20-25 minutter, til den er gjennomkokt og uten noen hard kjerne inni riskornene. Prøvesmak på risen etter ca 20 minutter, for å sjekke om den trenger noen minutter ekstra.

Mens risen damper, lages kokossausen. Ha kokosmelken i en liten kasserolle, tilsett 3 ss sukker og salt. Varm opp på moderat varme, rør sammen til både kokosmelken, sukkeret og saltet har løst seg opp. Den skal ikke koke! Smak på sausen, om du vil ha den litt søtere så tilsetter du litt mer sukker (jeg synes den ble perfekt med 3 ss). Sett til side så lenge.

Når risen er ferdig dampet, has den over i en romslig bolle. Risen er nå veldig klebrig, og det skal den også være. Hell over kokossausen, og bland sammen med en sleiv. Dekk med lokk, og la risen stå og trekke inn kokossausen i ca 30 minutter.


Mens risen står og godgjør seg, ordner du med mangoen. Skrell den først, deretter settes den med smalsiden ned på skjærefjølen. Du skal nå skjære vertikalt ned langs den flate steinen som befinner seg inni mangoen - skjær ca en cm til siden for "midtstripen" av mangoen, dersom du treffer på steinen, flytter du bare knivbladet en anelse ut til du kun skjærer gjennom rent fruktkjøtt. Skjær gjennom på motsatt side av steinen, og du har nå to halvdeler mango, som kan snittes i tynne skiver, se bildet over. Skav av resten av mangokjøttet som sitter rundt steinen, så får du med alt. Dette blir ikke like "pent", men det smaker da like godt…

Eventuelt kan du riste litt sesamfrø til dryss, men det er ikke strengt nødvendig.

Server sticky rice med mango til, og eventuelt et dryss ristede sesamfrø over. Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar