torsdag 3. april 2014

Ovnsbakt skrei med søtpotetmos og smakfull topping av løk, egg, oliven og kapers



Hurra for Gastronomisk Institutt i Stavanger! Og hurra for Rema 1000 som har skjønt at kundene deres vil ha bedre utvalg i butikkene, og har inngått samarbeid med nevnte institutt.

En dag jeg var innom min lokale Rema-butikk, hadde Gastronomisk Institutt rigget en stand, og kunne by på nydelig ovnsbakt skrei med en uvant men smakfull topping av surret løk, kokt egg, oliven, kapers, persille og smeltet smør, samt en herlig søtpotetmos smaksatt med appelsin. Da var det bare én ting å gjøre; handle inn nødvendige ingredienser, og ta med seg heftet der oppskriften sto. 

Nå har jeg laget retten etpar ganger, og gjort noen justeringer etter egne preferanser. Generelt foretrekker jeg å tilsette litt vanlig potet i søtpotetmosen, for å få en mildere smak, det har jeg gjort her også. Dessuten er jeg ikke så glad verken i kapers eller oliven, dog ga det en god smak sammen med de andre ingrediensene i toppingen. Men jeg begrenset meg til en spiseskje av både oliven og kapers, og valgte kalamati-oliven fremfor svarte. Bruk gjerne mer oliven og kapers om du er mer glad i slikt enn meg.

I skrivende stund er det fortsatt høysesong for skrei, men du kan selvfølgelig bruke vanlig torsk om du ikke får tak i skrei.


Du trenger følgende til fire personer:

500 gr søtpotet
300 gr potet
2 ss smør
3-4 ss extra virgin olivenolje
1 appelsin
Salt

7-800 gr skreifilet (eller vanlig torsk)
Extra virgin olivenolje
Salt
Pepper

2 egg
100 gr smør
1 løk
1-2 ss svarte oliven uten stein, mengde etter ønske (eller kalamati-oliven som jeg brukte)
1-2 ss kapers, mengde etter ønske
2 ss frisk persille

Søtpotet og potet skrelles og kuttes i mindre terninger/skiver. Jo mindre terninger eller tynnere skiver, jo kortere blir koketiden. Dampes i en kasserolle med rist og 2-3 cm vann og lokk, til de er helt møre.

Forvarm stekeovnen til 160 grader.

Når søtpotetene/potetene er satt på, kokes eggene i 8-9 minutter. Avkjøles så i kaldt vann, skrelles og grovhakkes.

Legg aluminiumsfolie eller bakepapir i en langpanne, legg skreifileten oppå. Sprinkle over extra virgin olivenolje, og dryss over salt og pepper. Ovnsbakes 10-15 minutter til fisken er gjennomstekt og flaker seg.

Løken skrelles og småhakkes, og has sammen med 1 ss av smøret i en kasserolle, surres 2-3 minutter til løken er blank. Ha løken over i en bolle sammen med de hakkede eggene og kapers. Hakk oliven og persille, og tilsett. Bland sammen.

Resten av smøret smeltes i kasserollen på moderat varme.

Når søtpotetene/potetene er dampet helt møre, moses de sammen med smør og olivenolje med en stamper. Press saften av appelsinen, bland inn i mosen, og smak til med salt.

Server skreien med søtpotetmosen, toppingen og litt smeltet smør.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar