søndag 19. januar 2014

Bolinhos de Bacalhau (friterte klippfisk-boller)



Helt siden jeg så en inspirerende tv-dokumentar med Arne Hjeltnes om klippfisk, har jeg hatt bolinhos på gjøremålslisten min. Det begynner å bli en god stund siden. Men nå fikk jeg omsider svingt meg rundt, kjøpte klippfisk for formålet, og leste meg litt opp på fremgangsmåte.

Bolinhos de bacalhau består av nesten like mengder utvannet klippfisk og moste poteter, samt finhakket løk og egg, noen bruker dessuten hvitløk. De fleste bruker frisk persille som smakstilsetning, men jeg registrerte at enkelte også brukte koriander. Ingrediensene blandes godt sammen og formes til avlange boller, som deretter friteres.

Jeg var nok mest interessert i å prøve koriander-varianten, men nysgjerrige meg fant ut at det lureste var å teste begge deler. Jeg delte derfor blandingen i to, og tilsatte persille i den ene og koriander i den andre. Konklusjonen er at med de mengdene friske urter jeg brukte, så smakte jeg uansett ikke den store forskjellen, men personlig holder jeg likevel en knapp på koriander. Jeg kunne nok brukt litt mer urter enn jeg gjorde, jeg var bare redd for at det skulle bli for mye av det gode - men det ble det jo altså ikke.

Bolinhos er en klassiker i det portugisiske kjøkkenet. De spises ofte som snacks, nystekte eller lunkne, og gjerne dyppet i en god dipp eller fyldig saus. Men de kan også være del av en middag, slik jeg gjorde i dag. De ble servert med ris og lime-majones til, og et dryss frisk koriander (det var forresten da jeg virkelig kjente hvor godt det var med koriander til).

Sant skal sies; jeg synes disse klippfisk-bollene kommer aller best til sin rett når de serveres som snacks eller som tapas, med en god dipp til. En god sitron- eller hvitløksmajones (aioli) er ypperlig tilbehør. En god rømmedipp funker sikkert også. Jeg brukte samme oppskrift som til hvitløksmajonesen i linken, men droppet hvitløken og smaksatte i stedet med limesaft. Lime-majonesen passet veldig godt med sin friske og syrlige smak, men sitron-majones vil gjøre akkurat samme nytten.

Pass på at klippfisken blir passe salt ved utvanningen. Nærmere informasjon om dette er angitt i oppskriften nedenfor.

Bolinhos de bacalhau med lime-majones, ris og et dryss friske urter


Du trenger følgende til ca 30 stykker:

400 gr klippfisk uten skinn og bein
600 gr poteter
1/2-1 løk
Persille eller koriander (en god håndfull)
2-3 egg
Pepper
(Salt)

Olje til fritering

Klippfisken vannes ut etter anvisning på pakken, men sørg for at den blir lettsaltet og grei å spise. Smak litt på fisken et par ganger underveis for å sjekke hvor salt den er. Om nødvendig lar du den ligge lenger enn anvist, eller du kan ta et (ekstra) vannskift underveis.
(Skulle det vise seg at den blir for mye utvannet, kan du alltids salte blandingen litt før fritering.)

Potetene skrelles og kuttes i biter, og dampes i kasserolle med rist og litt vann til de er helt møre. Hell av vannet, og mos potetene med stamper uten noen andre tilsetninger. Ha potetmosen over i en romslig bolle, og sett til side for avkjøling.

Fyll kaldt vann i kasserollen, legg på lokk og kok opp på max varme. Ha i klippfisken, legg på lokket og skru ned varmen. La fisken trekke noen minutter til den er gjennomkokt og flaker seg, tiden avhenger av tykkelsen på fisken.

Løken skrelles og finhakkes så smått du klarer. Persille eller koriander hakkes passe smått.


Når fisken er ferdig trekt, rives den først i mindre biter på langs av fibrene, jeg synes det enkleste er å dele den opp etter flakene. Deretter pakkes den oppdelte fisken inn i et kjøkkenhåndkle, og presses og "kjevles" godt med håndflatene mot kjøkkenenken/underlaget. Da vil overflødig vann komme ut og klippfisken bli litt "frynsete", akkurat slik den skal være.


Ha fisken over i bollen med potetmosen. Hvis noen fiskebiter fortsatt virker litt store, rives de i mindre biter. Tilsett den finhakkede løken og persille/koriander, og bland godt sammen. Smak litt på blandingen, og tilsett pepper og eventuelt salt. Tilsett mer hakket persille eller koriander om ønskelig.

Pisk først to egg lett sammen, tilsett og bland godt, massen skal henge greit sammen. Om nødvendig piskes ett egg til og blandes inn.

Varm opp rikelig med olje til 160 grader, enten i en romslig gryte eller i frityrkoker. 

Nå skal massen formes til avlange boller, ca fem cm lange og to cm tykke. Jeg synes det enkleste er å ha litt vann i håndlaten, ta opp en passe mengde "deig", forme den først til en ball (ca 4 cm i diameter), og deretter rulle den til en tykk og jevn pølse i håndflaten. Legges så over i den varme oljen med en annen skje eller metall-øse, og friteres noen minutter til de er fint og godt gyldne. Snu dem forsiktig underveis så de blir jevnt friterte på alle sider. Legges på kjøkkenpapris så overflødig olje får renne av.

Serveres som snacks eller tapas, til en snadder lunsj eller middag, med en smakfull majones eller rømmedipp til.

Vel bekomme!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar