onsdag 20. november 2013

Ovnsbakt laks med klementin og valnøtter



Snart er det bare én måned igjen til jul, og jeg begynte så vidt å få litt førjulsstemning sist helg da jeg lagde svineribbe sous vide. Strengt tatt synes jeg tiden går så altfor fort, men det er jo bare å begynne å tenke på all julematen som skal lages, og ikke minst alt som skal handles inn i forkant. Okay, jeg gleder meg jo:-)

Det er litt rart med det - etter hvert som interessen for matlaging har økt, har jeg også blitt mer og mer opptatt av sesongene for ulike typer mat og råvarer. Eller kanskje det bare er helt naturlig at det blir slik… I alle tilfelle så er jo julen i særklasse, med alle sine mattradisjoner. Jeg er ikke noe voldsomt kakemenneske, det er heller ikke resten av familien, så julebaksten blir det så som så med. Men gi meg derimot noen gode middagsopplevelser, så snakker vi!

I går var jeg i butikken for å handle inn basisråvarer. Der ble jeg møtt av en bugnende haug av klementiner, som inspirerte meg til dagens kjappe og enkle middag. Det første som slo meg var å bruke klementiner som topping på en laksemiddag, og slik ble det i dag. Klementiner, olivenolje og valnøtter, nærmere bestemt, og litt brunt sukker for å balansere mot det syrlige.

Tilbehøret ble gulrøtter (i staver) og rødløk (i tynne båter) stekt i litt olje på høy varme noen få minutter. Og så kokt burgur da, som vi er glade i her i huset.

Dette ble snaddergodt, og superlettvint er det også!


Du trenger følgende til tre-fire personer:

2 klementiner
4 ss extra virgin olivenolje
1-2 ts brunt sukker
En liten håndfull valnøttkjerner
5-600 gr laksefilet
Salt
Pepper


Skrell klementinene og del dem i båter, fjern eventuelle steiner. Kutt dem i mindre biter og ha dem i en skål sammen med extra virgin olivenolje og brunt sukker. Smak på klementinene; er de søte og gode så holder det med 1 ts brunt sukker, hvis ikke tar du litt mer (smak gjerne til så det ikke blir for søtt, men akkurat passe mot det syrlige). Bland godt sammen til sukkeret er løst opp, og sett til side så lenge.

Forvarm stekeovnen til 160 grader.

Grovhakk valnøttkjernene, eller bryt dem i biter med fingrene.

Del laksefileten i passe porsjonsstykker, legg dem i en ildfast form, og dryss over salt og pepper. Legg deretter klementinblandingen oppå laksestykkene, og valnøtter oppå der igjen.

Stekes ca 15 minutter, til laksen er akkurat gjennomstekt.

Serveres med passe grønnsaker til, og gjerne bulgur eller potetmos. Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar