fredag 23. august 2013

Balsamicobakt laks med tomat- og avocadosalat



Omsider var de grønne avocadoene som jeg kjøpte for flere dager siden blitt mørke og perfekt modne. Og hva skulle jeg så bruke dem til? De fleste avocadoer som kommer i hus her blir til guacamole, og det er jo veldig godt det, men idag ønsket jeg å gjøre noe annet med dem.

Det var laks som sto på middagsmenyen, og jeg ville gjerne lage et tilbehør med varierte smaker - inkludert avocado altså. Det fikk bli en salat sammen med noen gode norske tomater jeg hadde som også trengte avsetning. Og med mais som jeg alltid har i hus.

Ingrediensene i salaten ga meg en italiensk fornemmelse, og jeg smaksatte derfor laksen med en god balsamico blandet med extra virgin olivenolje.

Og vær så god; her har du en enkel & smakfull middag!


Du trenger følgende til fire personer:

5-600 gr laksefilet
3 ss extra virgin olivenolje
1 ss god balsamico
Salt
Pepper

6 middels stor gode tomater
1 liten boks mais (evt 1/2 stor)
1 stor moden avocado
2-3 ss sitronolje (evt extra virgin olivenolje)

Pasta til fire

Forvarm stekeovnen til 160 grader.

Laksefileten deles i passe porsjonsstykker, og legges i en ildfast form. Bland godt sammen balsamico og extra virgin olivenolje i en liten skål eller glass, og bruk en skje til å fordele blandingen over filetene. Dryss over salt og pepper.

Kok opp vann til pasta. Kok pastaen etter anvisning på pakken.

Laksen stekes i ovnen i 12-15 minutter, til den er akkurat gjennomstekt.

Tomatene kuttes i båter, og has i en salatbolle. Tilsett mais. Avocadoen skrelles, steinen fjernes, og avocadokjøttet kuttes i terninger. Tilsett avocado-terningene samt sitronolje, og bland salaten forsiktig sammen.

Server laksen med salat og pasta til. Vel bekomme!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar