tirsdag 9. juli 2013

Omelett med laks, erter og sitrongress



I dag har jeg vært hjemme med en småpjusk treåring og ettåring. Vel, de er jo ganske aktive selv om de ikke er helt i toppform da... Men mat må man jo ha, og det gjelder å gjøre det enkelt når dagene er litt hektiske.

Jeg har tenkt en stund på å lage omelett med laks. Det er kanskje ikke så vanlig, men hvorfor ikke? Laks og egg er jo parhester i mange andre sammenhenger. Jeg hadde en rest laksefilet i fryseren som jeg fikk brukt, der fant jeg også grønne erter og sitrongress. Laksen tilsetter du rå, den blir gjennomstekt i løpet av tiden det tar å steke omeletten ferdig.

Tips: Sitrongress er forresten veldig praktisk å fryse ned, særlig om du kun får kjøpt pakker med mange i. De holder seg lenge i fryseren, og du slipper å måtte kaste en hel haug om du ikke får brukt dem før de blir gamle og mugne.


Du trenger følgende til 3-4 personer:

Olje til steking
1 middels løk
250 gr laksefilet
100 gr frosne erter
1 sitrongress
6-8 egg
Salt
Pepper

Løken kuttes smått, laksefileten kuttes i passe terninger eller skiver, og sitrongresset kuttes i millimeter-tynne ringer. Eggene piskes lett sammen.

Stek først løken i litt olje på middels god varme etpar minutter, til den begynner å bli litt blank. Tilsett de sammenpiskede eggene, og fordel deretter laksefilet, frosne erter og sitrongress over. Dryss over salt og pepper. 

Dekk med lokk, og la steke på moderat varme til omeletten er gjennomstekt.

Serveres med godt brød til. Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar