mandag 14. januar 2013

Blomkål- og fennikelsuppe



Forleden fikk jeg et tips om å prøve fennikel i fiskesuppe. Tilfeldighetene ville ha det til at jeg hadde fennikel i hus, men den skulle jeg egentlig bruke til neste fiskemiddag. Fiskesuppe hadde vi sist uke, det var for øvrig i forbindelse med den at tipset kom, og denne mandagen hadde jeg planer om blomkålsuppe.

Men tankene begynte å svive... Kanskje jeg kunne prøve fennikel i blomkålsuppa? Blomkål med sin milde og fine smak, og fennikel med sin delikate lakrislignende smak - det burde jo fungere fint... Ja, man finner jo ikke ut av det om man ikke prøver.

Da ble det sånn, og suppa smakte riktig så godt! Jeg tilsatte litt malt fennikel for å underbygge den gode smaken.

Veldig lettlaget er den også, og det gjør vel ingenting??


Du trenger følgende til 3-4 personer:

1 middels stort blomkål
1 middels stor fennikel
1 løk
Olje til steking
5 dl vann
2 terninger grønnsaksbuljong
7 dl melk
Ca 1 ts malt fennikel (kan eventuelt droppes)
Salt
Pepper
Extra virgin olivenolje ved servering

Kutt blomkål, fennikel og løk i passe terninger, og ha alt oppi en romslig tykkbunnet kasserolle. Tilsett godt med olje (3-4 ss), vann og grønnsaksbuljong, legg på lokk og la det koke opp. La det koke ca ti minutter til grønnsakene er møre. Rør av og til, du vil se at grønnsakene "faller litt sammen" etter hvert som de kokes.

Om du vil ha noen blomkål- og fennikelbiter i suppa ved servering, kan du ta ut så mange biter du vil ha og legge i en skål så lenge.

Kjør (resten av) suppa jevn med stavmikser, tilsett melk, og kok opp igjen. Spe eventuelt med litt mer melk om ønskelig. Smak til med malt fennikel, salt og pepper. Tilsett blomkål- og fennikelbitene som du eventuelt har lagt til side.

Server suppa med en dæsj extra virgin olivenolje, og med godt brød til. Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar