fredag 31. august 2012

Kurs i babymatlaging


Et variert utvalg av gode råvarer og hendig utstyr er satt på "utstilling" - det er lettere å forholde seg til ting man kan se, og ikke bare hva man blir fortalt... 

Da datteren min kom til verden for litt over to år siden, bestemte jeg meg for å lage all babymaten selv, både grøter og middager. Dette kom av en generell interesse for ernæring, og ikke minst interesse for god og sunn mat laget av naturlige råvarer. Jeg ville at barnet mitt skulle bli vant til ren og ekte mat fra dag én, og ikke industriprodusert mat som jeg ikke hadde kontroll på hva inneholdt.

Det var ikke enkelt å finne den informasjonen jeg ønsket og trengte for å komme i gang, og på helsestasjonen fikk jeg kun et lite hefte som i beste fall inspirerte meg til å søke mer kunnskap andre steder. Jeg googlet mye, leste det jeg kom over på nettet, hadde en bratt lærekurve, og sanket mange personlige erfaringer som ble skrevet ned i flere innlegg her på bloggen.

Nå er jeg i gang med babymatlaging til lillebror, og er veldig takknemlig for all den researchen jeg gjorde i forrige runde, som gjør at jeg nå har en langt større trygghet og kunnskapsbase å lene meg på.

Denne uka holdt jeg kurs i babymatlaging for barselgruppa mi, for å dele kunnskapen og erfaringene mine. Jeg må si det var utrolig givende å formidle og vise de andre hvor kjapt og enkelt man kan lage sunn, smakfull og variert babymat fra bunnen av.

Jeg snakket om introduksjon til fast føde, ernæring generelt og næringsinnhold i ulike råvarer, viktigheten av jern i kostholdet, tilvenning til nye matvarer, hvordan man tilbereder maten og hvordan man oppbevarer den. Og ga gode råd & tips som jeg har erfart selv.

Isterningbrett, oppbevaringsbokser, rotgrønnsaker, friske og tørkede urter, hvitløk, gode oljer, kokosmelk...og en hendig kjele med rist til damping...

Jeg viste det jeg bruker av utstyr. Stavmikser eller food processor er kjærkomment til å mose maten med, særlig til de minste barna. Kasserolle med damprist er veldig smart; grønnsaker beholder mer vitaminer og mineraler dersom de dampes i stedet for å kokes. Oppbevaringsbokser i ulike størrelser er uunnværelig, og isterningbrett til å fryse ned små porsjoner i er også veldig kjekt å ha.

Jeg snakket om forskjellige meltyper som egner seg godt til grøt til de minste, og som er næringsrike. Man bør starte med glutenfrie meltyper som er lett fordøyelige, og heller introdusere gluten gradvis etter hvert. Grøt kan tilsettes mange ulike ingredienser, både frukt-, bær- og grønnsaksmoser, for å variere både smak og ernæring.

Jeg "demonstrerte" hvordan jeg lager grøt, og flere var overrasket over hvor kjapt og enkelt det var. Jeg smaksatte grøten slik jeg pleier til minsten, og de som ville fikk smaksprøver. Jeg fikk kommentarer om hvor mye bedre og mer naturlig den smakte i forhold til kjøpegrøt. Noen gav grøten til sin lille pode, og det gikk rett ned. Hjemmelaget grøt er gjort i en fei, og det smaker både godt og naturlig, rett og slett.

Jeg viste ulike grønnsaker og frukter som er fine å bruke til de små. Rotgrønnsaker er næringsrike, lett fordøyelige, og ikke minst milde og gode på smak. De er fine å bruke både til rene grønnsaksmoser, i grøt og i middager.

Svisker, tørkede aprikoser, dadler, ulike meltyper...og en uunnværlig stavmikser...

Barsel-venninnene mine virket godt fornøyde etter seansen vår, og var inspirerte til å lage mer babymat selv. Særlig var de overrasket over hvor enkelt det var.

Jeg tror mange er redde for å gjøre ting feil, og tør gjerne ikke stole på at de selv kan lage god og næringsrik mat til barnet sitt. Man trenger litt kunnskap, litt grunnleggende fakta om ernæring og hva barnet trenger. Det er nyttig å vite hvilke råvarer man kan bruke, og smarte og effektive måter å lage maten på. Men når man først har denne kunnskapen, så er det ikke mye som skal til, og det er faktisk lettvint og ikke særlig mer tidkrevende enn å bruke kjøpemat.

Å lage babymaten selv handler ikke om tid, men om prioriteringer...

Datteren min ble introdusert for mange ulike råvarer før hun var ett år. Hun ble vant til rene og naturlige smaker på maten fra starten av, og overgangen til vanlig "voksen" mat gikk gradvis og som en lek. Hun har nå passert to år, og elsker å stå på en krakk ved kjøkkenbenken og se på når mamma lager mat. Hun er ikke redd for å smake på nye ting, tvert imot så er hun veldig nysgjerrig på alt "nytt" som vi voksne spiser. Og til tross for at hun slet med mye brekningsreflekser og måtte for det meste ha most mat til hun nærmet seg ett år, så er hun nå veldig glad i mat med mye smak og konsistens.

Jeg ser allerede gode tendenser hos minstemann på fem måneder, han spiser grøter og middager med stor iver. Jeg tror ikke jeg tar mye feil om vi har en ny liten gourmand i huset...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar