lørdag 5. mai 2012

Litt sunnere (og fortsatt like god) sjokoladefondant



En sunnere sjokoladefondant, sier du? Javisst, sier jeg. Ja men, smaker det godt da? Definitivt like godt som vanlig sjokoladefondant, sier jeg...

I dag har jeg laget sjokoladefondant med agavesirup i stedet for sukker - og resultatet ble like bra som med sukker. Med sin lave glykemiske indeks (GI = 20) har agavesirup knapt noen innvirkning på blodsukkeret, men er samtidig 1,4 ganger søtere enn hvitt sukker - ergo trengs mindre mengde, og det igjen gir færre kalorier.

Har du ikke agavesirup, bruker du bare sukker som angitt i parentes nedenfor (jeg har redusert sukkermengden litt i forhold til andre oppskrifter, men etter min smak blir dette passe og perfekt søtt).



Du trenger følgende til fire personer:

120 gr smør
150 gr mørk sjokolade 70%
6 ss agavesirup (eventuelt 100 gr rørsukker)
80 gr hvetemel
4 egg


Smelt smøret på moderat varme i en liten kasserolle, og trekk den så til side. Tilsett hakket sjokolade og agavesirup, rør til sjokoladen har smeltet helt. Tilsett melet, og rør det godt inn så alt er blandet. Tilsett deretter ett og ett egg, som røres godt inn. 

Det er viktig at sjokoladerøren ikke er så varm at eggene koagulerer når de kommer i - derfor has eggene i til slutt.

Forvarm stekeovnen til 200 grader.


Ha røren i smør-smurte små ildfaste former - jeg bruker creme brulée-former.

Stekes i 9-12 minutter, til overflaten størkner og begynner å slå sprekker. Husk at den skal være "rennende" i midten, så den må ikke steke for lenge! Jeg har erfart at steketiden varierer litt fra gang til gang, og den vil definitivt variere fra ovn til ovn (avhengig av temperaturen på sjokoladerøren når den settes i ovnen, samt stekeovnens effekt).

La sjokoladefondantene avkjøles i 10-15 minutter før servering.

Server som den er, med vaniljeiskrem eller friske bær. 

Vel bekomme!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar