fredag 13. april 2012

Lettvint & knallgodt urtebrød i leirgryte

Jeg har tidligere skrevet et innlegg med oppskrift på mitt gode urtebrød, og jeg har laget et deilig lettvint langpannebrød med gresskarkjerner og sesamfrø med en litt løs deig som ikke krever elting.

Nå har jeg prøvd å lage urtebrødet med en litt løsere deig, uten elting og i leirgryte. Første heving gjennomførte jeg som normalt, mens andre heving droppet jeg mer eller mindre - jeg lot bare deigen få hvile noen minutter på kjøkenbenken før jeg hadde den i leirgryten og deretter rett i stekeovnen.

Husk bare to ting ved bruk av leirgryte:
1. Den skal alltid bløtlegges i vann før bruk (20-30 minutter)
2. Den skal alltid settes i kald ovn for å gradvis tilpasse seg varmen



Til ett stort brød trenger du følgende:

2,5 dl grov sammalt hvete, skal skåldes
3,5 dl vann, skal kokes opp

2,5 dl vann, skal varmes til 40-45 grader
1/2 ss agavesirup (evt vanlig lys sirup)
2 ss extra virgin olivenolje

2,5 dl grov sammalt hvete
1 ts salt
1/2 pk tørrgjær
1,5 ss blandede tørkede urter (jeg brukte provence-urter)

4-5 dl siktet hvetemel

Litt olje til å "håndtere" deigen
1-2 ts tørkede urter til pynt
Litt fingersalt (Maldon, gourmet-salt etc)

Leirgryten skal først bløtlegges i vann, og så settes i kald ovn som deretter settes på 240 grader

Kok opp 3,5 dl vann. Ha 2,5 dl grov sammalt hvete i en stor bakebolle, og hell det kokende vannet over. Bland sammen, og la det svelle og avkjøle i ca 30 minutter.

Imens bløtlegges leirgryten i vann, både bunnen og lokket.

2,5 dl vann varmes opp til 40-45 grader, og agavesirup og olje tilsettes. Hell dette over den skåldede hveteblandingen, og bland sammen.

Bland 2,5 dl grov sammalt hvete, salt, tørrgjær og tørkede urter, og tilsett dette i den skåldede hveteblandingen, bland deigen sammen med sleiv. Tilsett deretter siktet hvetemel litt og litt, til deigen er passe fast og fin, dog ikke altfor fast...

Dekk bakebollen med plast, og la deigen heve ca 1 time. Slå gjerne deigen ned 1-2 ganger underveis, det er gunstig for heveprosessen og gir bedre brød.

Hell av vannet som leirgryten har vært bløtlagt i, sett den i kald stekeovn (både bunnen og lokket), og sett ovnen på 240 grader.


Når deigen er ferdig hevet, strøs godt med grov sammalt hvete på kjøkkenbenken, og deigen helles oppå dette melet. Strø også grov sammalt hvete oppå selve deigen. "Spa" deigen sammen med en deigskrape eller sleiv, og la deigen hvile noen minutter.


Når temperaturen i stekeovnen har nådd 240 grader, tas leirgryten ut, og smøres med olje. Husk at leirgryten er veldig varm - husk grytekluter eller grillvotter!

Jeg hadde godt med olje i håndflatene, så deigen ikke skulle sette seg fast på hendene når jeg skulle flytte den over i leirgryten. På med grillvotter eller grytekluter igjen, og rist litt på leirgryten så deigen fordeler seg fint utover og får grei fasong.

Dryss over tørkede urter samt litt fingersalt. Legg på lokket, og sett leirgryten tilbake i stekeovnen. La steke i 30 minutter, ta deretter av lokket, og stek videre i 10-15 minutter, til brødet har fått en fin og godt gylden stekeskorpe.

Jeg lot brødet avkjøles i leirgryten før jeg løsnet det forsiktig fra kantene med en flat sleiv. Jeg la det deretter på rist en stund, fordi brødet er varmt og fuktig i bunnen, og det er greit å la det få "lufte" seg så fuktigheten forsvinner og det ikke forblir klamt.

Server det nystekte brødet med godt pålegg, eller til suppe eller annen god varmmat. Vel bekomme og nyt!





2 kommentarer:

  1. Dette ser helt fantastisk godt ut!!

    SvarSlett
  2. Monas Kjøkkenskriverier14. april 2012 kl. 09:00

    Takk for det Mari! Ja, brødet er virkelig godt - anbefales :-)

    SvarSlett