onsdag 7. mars 2012

Kokebok: The "Flying Culinary Circus - Den aller beste, lureste og mest praktiske kokeboken"

Jeg har allerede skrevet en omtale av den siste kokeboken fra The Flying Culinary Circus, Menylaugets Fiskekokebok som er laget i samarbeid med Menylauget (Meny-kjedens kokkelaug). Den bygger på suksessboken "The Flying Culinary Circus - Den aller beste, lureste og mest praktiske kokeboken" (utgitt 2011), og er skrevet over samme lest.

Når jeg har skrevet omtale av den siste boken, så kommer jeg ikke utenom den første boken som har et bredere fokus. Den tar for seg de beste teknikkene for tilberedning av fisk, kjøtt, grønnsaker og sauser.

The Flying Culinary Circus ble etablert i 2005 som verdens første omreisende kokkegruppe, bestående av fire unge, norske mesterkokker. De startet i New York, og har siden laget tusenvis av festmiddager verden over - for kjendiser og vanlige folk, og på all slags arrangementer.

Hovedfokuset i boken er som i fiskekokeboken; å lære selve teknikkene. Fremfor å liste opp en lang rekke ferdig spikrede oppskrifter, oppmuntres leseren til å velge råvarer og komposisjoner selv, planlegge tilberedningen, tilpasse mengder og mål, og ikke minst smake til maten. Teknikkene som gjennomgås er som følger:

Fisk
-Sprøsteking
-Confitering
-Skumsteking
-Råmarinering
-Ovnsbaking

Kjøtt
-Steking
-Confitering
-Braisering
-Graving
-Grilling

Grønnsaker
-Grønnsakspuré
-Sylting
-Blansjering
-Sautering
-Ovnsbaking
-Smørdamping
-Steking

Sauser
-Varme eggbaserte sauser
-Kalde eggbaserte sauser
-Rødvinsbaserte sauser
-Hvitvinsbaserte sauser
-Kalde vinaigretter
-Varme vinaigretter
-Kremer og dressinger
-Krafter

Med denne supre basis-kokeboken får man et verktøy til å lage god mat slik mesterkokkene gjør det. Teknikkene er lettere enn man tror, er enkelt forklart trinn for trinn, og vil senke terskelen for glade amatørkokker til å prøve seg på teknikker med fancy navn... Confitering, braisering og sautering blir "allemannseie", og er faktisk ingen kunst når man lærer fremgangsmåten!

Som jeg skrev i omtalen av den siste boken fra The Flying Culinary Circus - dette er en kokebok helt etter mitt hode. Fordi jeg liker å lage mine egne vrier, og fordi jeg er opptatt av å ha selve grunnteknikkene på plass. Den bidrar til å utvide registeret av tilberedningsteknikker, og hjelper oss hjemmekokker til å lage enda bedre og mer smakfull mat.

Veiledende pris for kokeboken er kr 228,-.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar