torsdag 23. februar 2012

Restemat.no - spis opp maten din!

Jeg har kommet over en flott matblogg som jeg bare MÅ skrive om. Den heter Restemat.no og byr på mange supre tips til hvordan man kan utnytte matrester i matlagingen.

Det skjer altfor ofte at vi må kaste mat som fint kunne vært utnyttet, men som er blitt stående for lenge, eller rett og slett er blitt glemt innerst i kjøleskapet. Det være seg rester av råvarer i åpnet emballasje, eller rester av mat som er blitt tilberedt, hvis tanke var å få spist det opp ved snarlig anledning.

Jeg misliker å kaste mat! Og likevel så skjer det igjen og igjen, i en hektisk hverdag (men like fullt ingen god unnskyldning)... På noen områder har jeg skjerpet meg; jeg har blitt flinkere til å hive råvarer og rester i fryseren i stedet (mat som tåler frysing vel og merke), til senere bruk.

Eksempelvis bruker jeg kun økologisk tomatpuré, den har kort holdbarhet etter åpning, og når jeg har åpnet et glass så går resten rett i fryseren (fryser det i originalemballasjen). Når jeg så trenger tomatpuré til pizza- eller pastasausen, så tar jeg bare opp en passe rest fra fryseren, setter glasset en stund i varmt vann, og vips så er den tilgjengelig for bruk. Et annet eksempel er revet ost - kjempefint å fryse ned, og fint å bruke på pizza. Fersk gjær kan også fryses.


Restemat.no har gitt meg ytterligere inspirasjon til å ta vare på rester. Så nå har jeg tatt en razzia i kjøleskapet, for å sjekke status. Jeg fant en åpnet pesto samt en åpnet rød karripasta som gikk sporenstreks i fryseren, til senere bruk. Og jeg fant en sitron som trengte å brukes opp - den fant veien til dagens smakfulle fiskemiddag, sitronbakt torsk i folie.

Jeg anbefaler alle som ønsker å kaste mindre mat om å sjekke ut Restemat.no. Der vil du med stor sannsynlighet finne geniale tips som du ikke har tenkt over selv!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar