søndag 1. januar 2012

Breiflabb med rødløk, mango & koriander

Godt nyttår til alle hjemmekokker der ute! I dag er det ett år siden bloggen ble etablert, og det har blitt mye matglede i året som har gått.

Første middag i 2012 måtte bli noe godt med fisk, etter julens relativt utstrakte kjøttinntak. Jeg tok utgangspunkt i breiflabb og mango - og her er resultatet. Smakfullt og godt ble det. Andre typer hvit fisk kan selvfølgelig også brukes.

Retten ble servert med hjemmelaget potetmos.



Du trenger til fire personer:

8 middels store poteter
3 ss smør
Melk til passe konsistens
Salt

1 mango
En god neve frisk koriander (jeg brukte en pakke, dvs de som er pakket i plastpose)
2 store rødløk
1/2-1 middels stor rød chili (etter smak og behag)
Olje til steking
2 ss god balsamico

800 gr breiflabb-fileter
Salt
Pepper

Damp eller kok potetene til de er møre. La de stå tildekket med lokk til fisken er bortimot ferdig.

Forvarm stekeovnen til 180 grader.

Mango og koriander...

Skrell og kutt mangoen i terninger, og grovhakk koriander, bland dette i en skål og sett til side. 

Skrell og hakk rødløken i terninger. Rens chili for frø, og finhakk.

Legg breiflabb-filetene i en langpanne (gjerne med bakepapir) eller ildfast form, ha på salt og pepper, og bak i ovnen i ca 15-20 minutter, til de er gjennomstekte. Steketiden vil i stor grad avhenge av tykkelsen på filetene!

Imens stekes rødløk og chili på middels varme i litt olje samt balsamico, til løken blir blank. Bland sammen med mango og koriander, og dekk til.

Potetene moses sammen med smør, og spes med melk til passe konsistens. Smak til med salt.

Breiflabb-filetene serveres med rødløk- og mango-mixen og potetmos. Vel bekomme!


2 kommentarer:

  1. Hei!
    Eg laga denne retten for ei tid tilbake, og eg trur det er den beste middagen eg nokon gong har laga. Mangosalaten var veldig forfrikande og god til! Men eg tok også bacon rundt breiflabben. Det var veldig godt. Tusen takk for ein veldig god matoppleving!Skal laga det igjen i morgon;)

    SvarSlett
  2. Monas Kjøkkenskriverier5. mai 2012 kl. 15:50

    Takk for utrolig fin tilbakemelding Kari - nå ble jeg veldig glad :-)

    SvarSlett