mandag 12. desember 2011

Tomatsuppe med egg & estragon

Jeg innrømmer det gjerne; ferdigprodusert tomatsuppe á la Toro er noe av det kjipeste jeg vet om. Og kommer aldri til å finne veien til mitt kjøkken med min viten og vilje.

Derimot har jeg lenge hatt i tankene å lage tomatsuppe fra bunnen av. Det er så lekende lett & kjapt gjort at det ikke er grunn for noen å ty til poseversjonen.

Suppen kan lages i mange varianter, med ulike smakstilsetninger. Her har jeg valgt noe så tradisjonelt som kokt egg, og med estragon som smakstilsetning, fordi estragon passer godt til både tomat og egg. Andre urter kan fint brukes, og pasta er også godt til, eventelt med revet ost over. Bruk det du har lyst på selv!



Til 2-3 personer trenger du følgende:

2-3 egg

1 rødløk (evt vanlig løk)
3 fedd hvitløk
Olivenolje til steking
2 bokser hermetiske tomater
2 ss tomatpuré
5 dl vann
1 terning kyllingbuljong (grønnsaksbuljong for vegetarisk suppe)
1-2 ts god balsamico-eddik
Hakket frisk estragon etter smak (evt 1-2 ts tørket)
Salt
Pepper

Sett på eggene, og la de koke i 8-9 minutter.

Rødløk og hvitløk hakkes, og stekes i en romslig kasserolle i litt olivenolje til løken blir blank.

Tilsett hermetiske tomater, tomatpuré, vann, kyllingbuljong og balsamico, og la det småkoke i 5-10 minutter.

Bruk stavmikser og kjør til en jevn suppe. Smak til med estragon, salt og pepper. Siden estragon er litt karakteristisk på smak, så er det greit å smake seg frem til passe mengde.

Gi suppen et oppkok så smakene får "sette" seg.

Serveres med egg og gjerne litt god olivenolje, eventuelt med brød til. Vel bekomme!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar