torsdag 3. mars 2011

Varm chilisjokolade

I dag leste jeg at en Facebook-venn holdt på å lage varm sjokolade til Ski-VM i Holmenkollen. Nå bor jeg ikke i Oslo og kan få med meg folkefesten på nært hold - men varm sjokolade kan jeg alltids lage. Det er jo umulig å lese om slike godsaker uten å få lyst på selv!

Og forøvrig får tv'en med VM-sendinger bidra med folkefest-stemning i stua.

Når jeg nå hadde kokesjokolade og øvrige ønskede ingredienser i hus, så var det en smal sak å mekke seg en god kopp med varm sjokoladelykke på sparket. Har lenge hatt lyst til å prøve chili i sjokoladen - så nå var det på høy tid!


Jeg brukte akasiehonning til å søte sjokoladen med, alternativt kan annen mild honning brukes. Jeg ville ikke brukt den tradisjonelle norske lynghonningen fordi den er litt markant på smak, da ville jeg heller ha brukt vanlig sukker (helst brunt økologisk rørsukker, men det er nå meg...).

Avpass mengden honning (evt sukker) etter hvilken kokesjokolade du bruker - jo høyere kakaoinnhold, jo mindre sukker vil den sannsynligvis inneholde.

Oppskriften holder til to kopper - men husk at alle fortjener to kopper hver...


Du trenger:

100 gr mørk kokesjokolade (helst minimum 70% kakaoinnhold)
5 dl melk
1 vaniljestang
1 ss akasiehonning (evt annen god mild honning)
ca 2 ts fersk chili renset for frø

Vaniljestangen deles i to, skrap ut frøene. Finhakk chili.

Sjokoladen brytes i biter og has i en tykkbunnet kasserolle, smelt den forsiktig på svak/middels varme. Tilsett litt av melken, rør i sjokoladen til den løser seg opp, tilsett så resten av melken og rør jevnlig.

Tilsett vaniljefrøene og vaniljestangen. Smak til med honning (evt sukker) og finhakket chili. Vær særlig obs på chilimengden - den skal ikke "overdøve" de andre ingrediensene, men først og fremst merkes i ettersmaken (med mindre du er veldig glad i chili da...). Etter min smak ble det perfekt med 2 ts chili, men forskjellige chilier kan også ha ulik styrke. Kok opp under omrøring til kokepunktet.

Sil sjokoladen, server - og nyt med det samme!

Ole Brumm ser også ut til å ha lyst på varm chilisjokolade...

2 kommentarer:

  1. Aaah. Jeg elsker fristelsene du legger ut her!
    Du er en inspirasjon på kjøkkenet tanta mi =)
    Klem Lena

    SvarSlett
  2. Takk skjønne Lena min :-) Er jo så gøy at du også liker å lage mat da! Klem fra tante

    SvarSlett