torsdag 10. mars 2011

Kjøttgryte med rotgrønnsaker og rosmarin

Rotgrønnsaker blir ekstra smakfulle når de er godt stekte, og passer perfekt sammen med rødt kjøtt. Her har har jeg laget ei kjøttgryte med stekte rotgrønnsaker og rosmarin.

Jeg stekte rotgrønnsakene i smør, og resten av ingrediensene i kaldpresset rapsolje, siden jeg stekte ingrediensene i flere omganger. Hadde jeg kun brukt smør ville det blitt for mye etter min smak, men her fikk jeg en passe balanse mellom smør og olje.



Til to personer trenger du:

400 gr mørt oksekjøtt
3 ss rødvinseddik
2 store gulrøtter
1 stor pastinakk
150 gr kålrot
1 ts rørsukker
1 rødløk
5-6 fedd hvitløk
2 vårløk
3 stilker rosmarin
1 boks tomater
2 dl vann
1 terning kjøttbuljong (beregnet til 1/2 liter vann)
Pepper
Nøytral olje til steking
1-2 ss meierismør til steking

Kjøttet kuttes i terninger. Gulrot, pastinakk og kålrot kuttes i terninger. Rødløk hakkes, hvitløk grovhakkes, vårløk kuttes i 1 cm ringer, og bladene på rosmarin-stilkene dras av og finhakkes.

Stek først kjøttet på god varme i olje. Hell over rødvinseddik og la den koke inn, brun kjøttet godt, og ha det deretter over i en romslig kasserolle. Tilsett hermetiske tomater, vann og kjøttbuljong-terningen, og kok opp, slik at tomatene får godgjort seg sammen med kjøttet.

Stek gulrot, pastinakk og kålrot i smør på god varme, strø over sukker, la steke til rotgrønnsakene er brunet og begynner å bli møre, og ha dem over i kasserollen sammen med kjøttet. Stek rødløk, hvitløk, vårløk og rosmarin på middels varme i litt olje til løken blir blank, ha over i kasserollen sammen med kjøttet og rotgrønnsakene. Bland ingrediensene godt, og smak til med pepper.

Serveres sammen med stekte poteter eller potetmos, eventuelt ris. Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar