lørdag 5. mars 2011

Couscous med marinerte reker og asparges

Ferske reker og friske grønne asparges - en herlig kombinasjon! Minner vel mest om sommer sånn i utgangspunktet, men jeg synes sjømat smaker deilig året rundt. Og nå som vi teller mars, første vårmåned, så nærmer vi oss sakte men sikkert sommeren. Jeg feirer gladelig de stadig lengre og lysere dagene med deilig sjømat!


Da jeg handlet inn disse råvarene i går, fredag, visste jeg ikke hva jeg skulle lage av dem, bare at det skulle bli en god kose-lørdagsmiddag. Den ene tanken tok den andre, og resultatet ble en couscous-rett.

Jeg ville ha litt mer farge i retten, og brukte spisspaprika fordi den er mer delikat i smaken enn vanlig paprika, og jeg synes den gjør seg bedre sammen med rekene. Nå får man tak i spisspaprika overalt, også på Rema, i alle fall her hvor jeg bor. Men om du ikke finner det så bruker du vanlig rød paprika, strimle den gjerne litt tynt i så fall.

Jeg synes det er spennende å prøve ut hvordan ulike smaker passer sammen. Siden jeg er hekta på friske urter for tiden, var det naturlig å bruke det i en couscous-rett som denne. Valget falt på estragon, som jeg stort sett bare har brukt i tørket utgave tidligere.


Dessuten investerte jeg i en hvit trøffelolje (fant på Meny), som jeg også ville prøve i retten. Flasken er liten, men trøffeloljen har veldig konsentrert smak, så man bruker bare noen dråper om gangen. Med tanke på hvor drøy den er, så er ikke 66 kroner så ille pris. Trøffelolje er ypperlig på alt av sopp, i risotto, ulike supper og sauser, omelett og andre eggeretter, ulike pastaretter, etc. Men husk at det kun er små mengder som skal til! Hvit trøffelolje er kraftigere på smak enn sort trøffelolje. Om du ikke har trøffelolje eller ikke får tak i, så sløyfer du bare det.


Til to-tre personer trenger du følgende:

Marinerte reker:
1 kg ferske reker
1 dl extra virgin olivenolje
1 sitron
2 stilker frisk estragon
1/2 ts trøffelolje (kan droppes)

Couscous:
2 dl ukokt couscous
2 store sjalottløk (evt 3-4 små sjalottløk)
2-3 fedd hvitløk
2 vårløk
1 chili renset for frø
6 grønne asparges
1 rød spisspaprika (alternativt vanlig paprika)
olje til steking
1,5 dl skalldyrkraft (evt fiskekraft)
Salt
Pepper

Skrell rekene. Finhakk estragon, og press saften av en sitron, og bland med olivenolje og trøffelolje. Hell marinaden over rekene, og bland godt.

Husk forresten at rekeskallet kan bli til deilig hjemmelaget skalldyrkraft... Frys det eventuelt ned, så kan du lage god kraft på et senere tidspunkt.


Kok couscous etter anvisning på pakken, og sett til side. Sjalottløk, hvitløk, vårløk og chili finhakkes. Knekk av og fjern den nederste "tre-aktige" delen av aspargesen, kutt aspargesen i 1 cm biter. Spisspaprika kuttes i strimler.


Stek først sjalottløk, hvitløk, vårløk og chili i en romslig kasserolle noen få minutter, til løken blir blank. Tilsett asparges og spisspaprika, samt couscousen og kraften, bland godt, og kok videre 2-3 minutter. Trekk så kasserollen av platen, tilsett rekene inkludert marinaden, og la det stå etpar minutter så rekene får bli litt varme (rekene bør ikke koke, da blir de fort seige). Rør etpar ganger, smak til med salt og pepper, og server.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar