søndag 2. januar 2011

Nytt år, nye muligheter...

Jeg har blitt inspirert til å lage min egen matblogg. Jeg elsker god mat og er glad i å lage mat. Jeg finner ofte inspirasjon i oppskrifter, men ender gjerne opp med å gjøre mine egne vrier, bruker gjerne litt andre ingredienser. Man tager hva man haver… Formålet med bloggen er å lage en oversikt over kjøkkensyslene mine, samle favorittoppskrifter, gi og få inspirasjon til å lage sunn og god mat, og utvikle ferdigheter og utfordre smaksløker.

Sunn mat trenger ikke være kjedelig mat, eller mager mat for den saks skyld. Jeg er jo livsnyter, og maten er en viktig ingrediens i et godt liv! Fett er uansett viktig for kroppen, og man må få i seg nok - man må bare velge typen fett med omhu, de sunne gode fettsyrene... Her telles ingen kalorier! I den grad jeg bruker bruker sukker, velger jeg nesten uten unntak økologisk rørsukker, som inneholder mineralrike fargestoffer (i hvitt sukker er dette renset bort kjemisk).

Med baby i hus er det naturlig å følge samme filosofi og lage barnemat fra bunnen av. Ferdiggrøter er veldig enkelt å ty til, men jeg undrer meg over at de typene som jeg har funnet i "vanlige" matbutikker, enten inneholder skummetmelkpulver eller store mengder sukker! Kan noen forklare meg hvorfor det er greit at spedbarn får skummetmelkpulver, når de ikke skal ha kumelk før de er ett år gamle? Eller hvorfor en viss babygrøt inneholder 16% sukker?

Og så er det så utrolig enkelt og raskt å lage barnematen selv! Som nybakt mamma blir det jo litt prøving og feiling siden det er et nytt felt. Men jeg er ikke redd for å prøve, og jeg finner mer og mer ut av det. Jeg lager grøter, grønnsaksmoser og fruktpuréer – stavmikseren er blitt min beste venn! Det er veldig tidsbesparende å lage store porsjoner om gangen og fryse ned i små porsjoner. Da tar man bare opp det som trengs til hvert måltid, mikser ulike smaker og ingredienser for variasjon, en kjapp tur innom mikroen - og voila; ferdig måltid! Far i huset syns iallfall det er lettvint; mor lager maten, og han bare varmer opp :-) Uansett: Jeg vil at flere skal få øynene opp for hvor enkelt det faktisk er!

Med dette utgangspunktet har interessen for å lage god og sunn mat vokst frem, både for store og nå også for små. Det er en spennende prosess, og jeg ønsker å dyrke denne interessen videre i det nye året.

Jeg ønsker et godt mat-år til de som måtte finne veien inn hit!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar