tirsdag 11. januar 2011

Smakfull kylling i ostesaus med fersken & ristede mandler

For endel år siden la jeg min elsk på denne oppskriften, som jeg mener å huske kom på 1. eller 2. plass i en oppskrift-konkurranse i regi av Tine Meierier. Jeg børstet støv av oppskriften etter at jeg etablerte bloggen, og har gjort litt endringer i forhold til originaloppskriften.

Jeg bruker helst store, gode kyllinglår fra Stange, eventuelt hel kylling fra samme produsent som jeg deler opp i passe porsjonsstykker. Jeg foretrekker mozarella til gratinering, men en hvilken som helst ost kan brukes.

Det smaker utrolig godt med fruktig fersken sammen med kyllingen og den gode sausen, og de ristede mandlene setter prikken over i'en.



Du trenger til 4 personer:

4 kyllinglår
ca 3 ss hvetemel
1 ts paprikapulver
1 ts chilipulver
1/2 ts salt
1/2 ts pepper
1-2 ss meierismør til steking (evt olje)
1 dl mandler
2 dl kyllingkraft
1 pk naturell kremost 125 gr (evt Snøfrisk Naturell)
2 ss soyasaus
1 boks fersken
1½ dl revet mozarella eller annen hvit ost

Bland hvetemel, salt pepper, paprikapulver og chilipulver i en skål. Vend kyllinglårene i mel-/krydderblandingen, og brun dem godt i stekepanne med smør. Legg dem så i en ildfast form.

Kok opp vann som så settes til side, ha i mandlene og la dem skålde noen minutter, tilsett deretter kaldt vann slik at du får fjernet skallet. Grovhakk mandlene, rist dem i tørr stekepanne til de er gyldne, og dryss dem over kyllingen.

Kok opp kyllingkraft, og løs opp kremosten i den. Bland inn soyasaus og 1 dl ferskensaft, og hell blandingen over kyllingen.

Legg lokk eller aluminiumsfolie på formen, og stek i ovnen på 175 grader i ca 45-60 minutter, avhengig av størrelsen på kyllinglårene. Sjekk at de er gjennomstekt inn til beinet.

Ta av lokket/aluminiumsfolien. Fordel de godt avrente ferskenene over kyllingen, dryss på revet ost, øk temperaturen til 220 grader, og gratiner i ca 10 minutter så osten får bli litt gylden.

Serveres med jasmin- eller basmatiris. Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar