lørdag 19. august 2017

Superenkel og kjernesunn sjoko-avocadokrem (dessert, mellommåltid, melkefri)



Hvis du - som jeg - er veldig glad i avocado og spiser det ofte, så kan det hende at du også - tross alt - har tenkt at det ville vært fint med flere tips til hvordan avocadoen kan nytes.

Denne idéen kom veldig spontant ved kjøkkenbenken: Jeg skulle spise resten av en avocado som vi hadde til overs fra et måltid. Avocado er jo ferskvare, og bør oppbevares i kjøleskap max en dag etter at den er delt i to (beholder steinen i den halve avocadoen jeg sparer). Jeg skulle egentlig bare spise resten ut av skallet med en skje, men fikk en fiks idé om å mose avocadoen med kakao og akasiehonning. Som tenkt, så gjort. 

Dette var jo suksess, og jeg har gjentatt resepten flere ganger siden. Denne sjoko-avocadokremen kan du spise som en kjernesunn og fyldig dessert eller som mellommåltid - mettende og næringsrik er den uansett. Jeg har også testet ulike smakstilsetninger for variasjon, de er angitt under. Prøv deg gjerne frem med andre smaker etter ønske.

Merk: Lakrisrotpulver bør ikke konsumeres av gravide eller personer med hjerte-/karsykdommer (det virker stimulerende og kan påvirke blodtrykket).

Visste du forresten at avocado botanisk sett er en frukt? De fleste anser den nok mer som en grønnsak, siden den har så lite sødme. Når du da skal bruke den som dessert, trenger den en viss søtning, og i denne oppskriften bruker jeg en spiseskje akasiehonning til en halv avocado av normal størrelse (og jeg er ikke akkurat noen søtmons).



Du trenger følgende til en porsjon:

1/2 moden avocado
Ca 1 ss kakao
Ca 1 ss akasiehonning

Med mokkasmak:
Tilsett ca 1/2 ts pulverkaffe

Med lakris: 
Tilsett ca 1/2 ts lakrisrotpulver

Med vanilje: 
Tilsett ca et knivsodd vaniljepulver eller et dryss ekte vaniljesukker

Med krydder:
Tilsett et dryss ekte kanel og malt ingefær, og evt malt anis eller lakrisrotpulver


Mos avocadokjøttet med gaffel til en så fin og jevn krem som mulig. Bland inn kakao, og smak til med akasiehonning.

Tilsett eventuelt smaksalternativer etter ønske.

Nytes som den er, eller toppet med friske bær.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar