fredag 20. november 2015

Brygg te i presskanne!



Nå som vinterkulda snart står for tur, og høysesongen for forkjølelser og rufsete halser banker på døren, så gjør det godt med noe varmt å drikke. Om det ikke hjelper på selve sykdomsforløpet med en stor kopp med te, så er det i alle fall velgjørende.

Jeg har endel te i løs vekt, og jeg har slike tekuler til å ha selve teen i. Men jeg syns de er litt "balete" å holde på med - de er altfor små og rommer for lite, og det er lett for at teen ramler utenfor… Jeg har også en egen tekanne med filterinnsats, men den innsatsen er plassert så "høyt" i tekannen, at jeg må fylle den nesten full med vann for at teen skal trekke skikkelig. Vel er jeg glad i te, men det kan jaggu bli for mye om man er alene om å skulle drikke den.

Det var da jeg kom på å børste støv av min gode gamle presskanne fra det glade 90-tall. Og den er like genial til å brygge te som kaffe! Da kan du enkelt lage så mye te som du ønsker, om det bare er en kopp til deg selv eller til flere. 

Til ett krus beregner du 1-2 ts te. Til en full presskanne i "normal" størrelse (ref bildet over) kan du beregne 2-3 ss te. Presskanner finnes i ulike størrelser, så mengden te og vann må så klart avpasses om du har en som er liten eller ekstra stor. Når du har hatt i teen og helt på vann, kan du med fordel røre med skjeen, så bryggingen kommer godt i gang. Så lar du teen trekke den tiden den trenger, før stempelet trykkes ned. Smaksett eventuelt teen med litt honning.

Presskannen kan så klart brukes til å lage te av andre råvarer også, for eksempel hakket frisk ingefær.

Vel bekomme & god bedring om det trengs!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar