torsdag 14. november 2013

Ovnsbakt laks med lodderogn og bearnaise-saus



For en tid tilbake kjøpte jeg et glass med lodderogn. Strengt tatt hadde jeg ingen planer med det, utover det faktum at treåringen i huset har vært skikkelig "hekta" de gangene vi har kjøpt sushi med rogn på. Så tanken var å lage en eller annen fiskemiddag med lodderogn som garnityr. 

Forleden fikk jeg en idé om å lage bearnaise-saus til laks, og tenkte at det ville passe med lodderogn til. I dag sto det på menyen her i huset, og jeg kan bekrefte at dette ble god middag! 

(Og treåringen gaflet i seg lodderogn med stor appetitt!) 

Det er nok først og fremst hollandaise-saus som brukes til fisk, "søster-sausen" til bearnaise, uten estragon og med en skvis sitronsaft. Men jeg syntes bearnaise funket veldig bra til (estragon passer godt til laks). Og lodderognen, med sine små korn som liksom "popper" lett når de tygges, gjorde seg godt både på laksen og sammen med sausen. I tillegg gir de en ekstra smak av sjø & hav.

Bearnaise-saus er slett ikke vanskelig å lage selv, bare du er påpasselig med varmen. Jeg bruker varmebad, da har jeg full kontroll. Oppskrift på en enkel og god hjemmelaget bearnaise-saus finner du her.

Jeg serverte retten med dampede gulrøtter og brokkoli til, samt bulgur. Alternativt kan du servere poteter eller potetmos til.


Du trenger følgende til 3-4 personer:

Bearnaise-saus

600 gr laksefilet
Extra virgin olivenolje
Salt
Pepper

Grønnsaker etter ønske

Forbered bearnaise-sausen, se link over.

Forvarm stekeovnen til 160 grader.

Del opp grønnsaker etter ønske. Jeg skrelte og delte gulrøtter på langs, og delte brokkoli i buketter (grønnsakene ble dampet noen minutter til de var passe møre). Bulgur ble kokt etter anvisning på pakken.

Del laksefileten i passe porsjonsstykker, og legg dem i en ildfast form. Sprinkle litt extra virgin olivenolje over, og dryss over salt og pepper. La dem få ovnsbake i ca 12-15 minutter, til de er akkurat gjennomstekt.

Om ønskelig kan bearnaise-sausen varmes lett før servering, husk bare å bruke varmebad...

Server laksen med lodderogn, bearnaise, og øvrig tilbehør. Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar