torsdag 22. november 2012

Bildelagringskapasitet - gode tips til andre Blogspot-bloggere


Dette blogginnlegget er fullstendig på sidelinjen i forhold til matlaging. Dette er først og fremst rettet mot andre bloggere som måtte støte på samme utfordring som jeg gjorde forleden dag. Plutselig fikk jeg ikke lastet opp flere bilder til bloggen min - lagringskapasiteten på 1 GB var full! Og intet varsel ble gitt på forhånd om at jeg nærmet meg kapasitetsgrensen...

Jeg fikk beskjed om at jeg kunne utvide lagringskapasiteten mot betaling. Det er ikke store beløp det er snakk om per måned, men det er jo fint å slippe å betale om man ikke må... Så jeg googlet rundt på nettet, og fant mye nyttig info som jeg gjerne vil dele med andre bloggere.


Verdt å vite (gjelder pr november 2012):

Alle bilder man laster opp til en Blogspot-blogg (Google) blir i utgangspunktet lagret på Picasa (bildeprogram). Bilder kan også lagres og hentes inn eksternt, for eksempel fra Flickr. Da opptar du ikke plass på Picasa (jeg har ikke prøvd dette selv, så jeg kjenner ikke til funksjonaliteten).

Lagringskapasiteten er knyttet til kontoen din, og det nytter ikke å opprette en ny blogg på samme konto for å kunne starte på "null"...

Merk at dersom du sletter bilder i Picasa som er brukt i blogginnlegg, så vil disse bildene også forsvinne fra bloggen, og vil da vise seg som et stort svart felt der bildet har vært. Så ikke slett bilder som er i bruk!

Merk også at absolutt alle bilder som er lastet opp til blogginnlegg, inkludert de du har valgt å slette fra innlegget igjen, ligger lagret på Picasa, og opptar dermed plass. Så det kan være verdt å ta en gjennomgang av bildene på Picasa og slette de som ikke er i bruk. Bare vær helt sikker på at du ikke bruker eller trenger dem, og dobbeltsjekk gjerne før du sletter dem!!

Redusér bildestørrelsen! Hvis du henter originalbilder fra pc'en din til bloggen uten noen redigering, så er gjerne bildestørrelsen veldig stor, og vil dermed oppta mye plass på Picasa. Har du mange bilder på bloggen så vil kapasiteten fort fylles opp.

Bilder på max 800 x 800 piksler teller ikke med i lagringskapasiteten på 1 GB! Med Google+ er denne limiten 2048x2048 piksler. Hvis du går gjennom bildene og reduserer bildestørrelsen, så vil du altså oppnå mye plassbesparelse. Merk at du kan øke bildestørrelsen igjen senere om du skulle ha behov for det.

Det er bildene og ikke teksten i blogginnleggene som opptar plass. Så i prinsippet kan du skrive så mange og lange blogginnlegg du vil...


Hvordan redusere bildestørrelsen i Picasa:

Gå inn på Picasa Nettalbum, der finner du alle bildealbum som er knyttet til bloggen din. Hvis du ikke allerede har registrert deg på Google+, må du muligens gjøre dette for å få tilgang til bildealbumene dine (det måtte jeg). Følg eventuelt de instruksjoner som popper opp (du velger selvfølgelig selv om du vil at venner og bekjente skal få tilgang til bildene eller ei...).

Hvis du scroller helt nederst på siden, vil du se hvor mye av lagringskapasiteten som er i bruk.

Klikk på ett av albumene, og du får opp en oversikt over alle bildene i albumet. Klikk deretter på ett av bildene, så kommer det opp i stort format på skjermen. I høyre fane ser du bildestørrelsen under "Photo information", for eksempel 4272x2848 piksler.

Oppe til venstre, rett over bildet, finner du en liten menylinje. Klikk på knappen "Actions", og deretter på "Edit in Creative Kit", du får da opp et nytt vindu med bildet ditt. Det kan av og til ta litt tid å laste det inn. I venstre meny nederst klikker du på "Resize", og du kan da legge inn nye mål på bildet, la "Keep proportions" være haket av.

Hvis du vil ha bildestørrelsen ned på max 800x800 piksler (eller max 2048x2048 piksler med Google+), så legger du inn 800 (eller 2048) i den ruten som har høyest tallverdi (ruten til venstre angir den "horisontale" størrelsen på bildet; ruten til høyre angir den "vertikale" bildestørrelsen). Klikk på "Apply", deretter den blå knappen "Save to my album" øverst i høyre hjørne, og deretter "Replace" i vinduet som kommer opp midt på skjermen.

Og vips; så har du erstattet det store bildet med ett som tar langt mindre plass, for eksempel 800x533 piksler (eller 2048x1365 piksler). Personlig synes jeg bildene blir helt fine på bloggen med 800 piksler, så jeg justerer til denne størrelsen selv om jeg har oppgradert til Google+.

I Bilderedigeringen kan du selvfølgelig også redigere selve bildet. Og du kan legge inn tekst, hvis du for eksempel vil legge inn copyright/vannmerke på bildet. Veldig greit å gjøre dette i samme slengen som du justerer bildestørrelsen... Da klikker du på "Text"-knappen på menyen over bildet, velger skrifttype, størrelse og plassering, etc.

Hvis du går gjennom alle bildene på denne måten, oppnår du mye kapasitetsbesparelse. Og gjør det gjerne til en regel å redigere ned størrelsen på bildene før de legges ut på bloggen.

Lykke til & ha en super bloggedag!

8 kommentarer:

  1. Interesant innlegg, jeg begynte å skrive blogg hos matbloggerne dvs. worldpress, og ca 8 mnd etterpå hadde jeg brukt opp bildekapasiteten :-( , etter å ha skrevet x antal mailer, de fleste uten å få svar ga jeg opp.
    Jeg har derfor begynt å bruke blogger/ blogspot og er kjempefornøyd, men jeg har jo lurt på dette med lagringsplass ?? Jeg har helt fra begynnelsen lagt inn bilder på maks 800x800 så da håper jeg at jeg er på trygg grunn,
    tusen takk for interesant innlegg og ha en fin førjulstid :-)

    SvarSlett
  2. Monas Kjøkkenskriverier6. desember 2012 kl. 10:16

    Takk for fin tilbakemelding - og det er bare hyggelig å kunne dele nyttig info & erfaringer med andre bloggere!
    Ja du bør ha tilnærmet "evigvarende" kapasitet du da, siden du kun laster opp bilder som er max 800 x 800. Hvis du logger inn på Picasa Web, så kan du se hvor mye av den tilgjengelige kapasiteten som er i bruk.
    En riktig god førjulstid til deg også! Har vært innom bloggen din, den appellerer til en smule frankofil sjel - tenkte jeg skulle innom igjen så snart jeg har anledning :-)

    Hilsen Mona

    SvarSlett
  3. Kjempefint med slik info. Fikk beskjed i dag om at kapasiteten var brukt opp og siden bildene blir brukt til mer enn bare bloggen har jeg valgt å kjøpe meg litt plass, noe jeg egentlig er litt tilbakeholden med. Jeg blogger jo ikke for å tjene penger og da synes jeg det er litt vanskelig å betale for å blogge.
    Men jeg har tenkt til å fortsette å blogge lenge så da betaler jeg heller en symbolsk sum, så får man heller vurdere om man bør opprette egen nettside etterhvert.

    Uansett fint med tips, da kan jeg ihvertfall minske de bildene som det ikke er så nøye med :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier17. desember 2012 kl. 17:35

      Ja, det er ikke mange kronene det er snakk om - jeg vurderte å gjøre det samme. Men det ble vel mer en prinsippsak, siden bloggingen kun er en hobby. Veldig greit at man har alternativer til å skulle betale dersom man ikke ønsker det :-)

      Slett
  4. He he, denne så jeg litt sent...Jeg har allerede kjøpt meg mer plass. Jeg trodde jeg fikk ubegrenset bildeplass når jeg opprettet eget domene, men så var ikke tilfelle. Dette pga at bildeplassen er tilknyttet picasakontoen. Det var heldigvis ikke så mange kronene det var snakk om, så det var greit nok å betale de kronene. Men det er kjempeflott med sånne tipsinnlegg som dette.
    Vær obs på at dersom man får medieforespørsel så ønsker de høyest mulig oppløsning på bildene:o)
    Ha en fin søndag!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier17. desember 2012 kl. 17:29

      Takk for info ang medier & bildeoppløsning, Line! Jeg har alle bilder lagret på Mac'en i full størrelse, men nedskalerer de bilder jeg bruker i blogginnlegg og som dermed lagres i Picasa. Skal uansett legge inn en merknad om det i blogginnlegget, så andre også er klar over dette :-)

      Slett
  5. Tusen takk for hjelpen! :D Jeg har samme problem, og har vært litt rådvill den siste uka. He he, men nå går det fint å laste opp bilder igjen. Jippi! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier17. desember 2012 kl. 17:31

      Så bra at du fikk god hjelp av blogginnlegget, Lykke-Li :-)

      Slett