mandag 21. november 2011

Fyldig potetsuppe med spekeskinke & gulrot

Jeg har smakt potetsuppe med bacon etpar ganger - fyldig & nydelig på smak. Derfor ble jeg inspirert til å lage en tilsvarende suppe selv.

Jeg hadde spekeskinke i hus, og valgte å bruke det i stedet for bacon. Jeg stekte også gulrot-terninger sammen med spekeskinken, for å få mer grønnsaker og smak i suppa. Frisk persille og hvitløk ga prikken over i'en.

Potetsuppe er best når den er fyldig i konsistensen, synes jeg. Om du synes den blir for tykk, kan du bare spe med litt mer melk til ønsket konsistens.



Du trenger til fire personer:

600 gr poteter
1 stor løk
5 dl vann

Olje til steking
50 gr spekeskinke
2 middels store gulrøtter
3 fedd hvitløk

7 dl melk
1 ss maisenna
3 ss hakket frisk persille
Salt
Pepper


Skrell poteter og kutt dem i skiver eller staver. Skrell løken og kutt den i båter. Ha vann, poteter og løk i en romslig tykkbunnet kasserolle, og kok opp under lokk. La koke til potetene er godt møre, ca 12-15 minutter.


Imens skrelles og kuttes gulrøttene i passe terninger, spekeskinken kuttes i strimler, og hvitløken finhakkes. Stekes på god varme i litt olje til det er fint brunet.


Når potetene og løken er ferdig kokt, finmoses suppen med stavmikser.

Rør ut maisenna i melken, og tilsett i suppa sammen med den stekte gulrot- og spekeskinke-blandingen, og frisk persille. Kok opp under omrøring, la koke et minutts tid så de gode smakene fra spekeskinken, gulrøttene og hvitløken får "satt" seg i suppa. Smak til med salt og pepper.

Server med en liten dæsj extra virgin olivenolje, og godt brød til. Vel bekomme!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar