tirsdag 22. februar 2011

Nydelige ingefærkokte pærer

Ingefærkokte pærer lagde jeg en gang for mange år siden - jeg husker det smakte helt nydelig. Når jeg nå kom på denne deilige desserten så måtte jeg selvfølgelig teste den igjen, dog måtte jeg lage den etter hukommelsen. Besøket som fikk den servert var særs fornøyde!

Oppskriften er like enkel som den er smakfull. Du lager en lake som du småkoker pærene i - de skal koke en god stund, men de passer seg selv på lav varme. Vaniljeiskrem er perfekt tilbehør, her finner du oppskrift på en herlig god hjemmelaget vanilje-iskrem.



Du trenger til fire personer:

4 store pærer
5 dl vann
50 gr brunt rørsukker (økologisk)
1 vaniljestang
Saften av 1/2 sitron
Ca 8 cm fersk ingefær



Skrell ingefær og kutt den i tynne skiver. Del en vaniljestang på langs. Bland vann, sukker, ingefær, sitronsaft og vaniljestang i en kasserolle som er stor nok til at pærene får plass under lokk. Kok opp laken, la det koke lett i 10 minutter.

Mens laken koker skrelles pærene, behold stilken.

Legg pærene i kasserollen og la dem trekke på veldig svak varme under lokk i ca. 1 time. Avkjøl dem i laken.

Laken inneholder deilige smaker av vanilje og ingefær, og er akkurat passe søt! Hvis du koker den uten lokk i 15-20 minutter, reduseres den til en fin aromatisk saus som du kan ha over pærene.

Server pærene med vaniljeis til, og med den innkokte sausen over, eventuelt med friske bær.

Vel bekomme!

3 kommentarer: