fredag 22. februar 2013

Bankende mathjerter for Godalen vgs



Torsdag 21. februar ble jeg som matblogger invitert med på et spennende arrangement ved Godalen videregående skole i Stavanger. Denne dagen var nemlig matfag-undervisningen overtatt av dyktige Herlige Restauranter-kokker som også er tidligere Godalen-elever. Straen Fiskerestaurant, NB Sørensen, Utstein Kloster Hotell og Salza Steakhouse var representert, og Matsalen hadde et lite butikkutsalg på skolen. Leverandørene IdsøePrima Jæren, Bama og Enghav var sponsorer for arrangementet.

Bakgrunnen for arrangementet er rett og slett en bekymring for fremtiden til restaurant- og matfagene ved Godalen. De siste årene har antallet elever gått betydelig ned, og lokalpolitikerne vurderer nedleggelse. Samtidig fryktes det en økende mangel på faglærte kokker i årene som kommer. Godalen og Herlige Restauranter har derfor innledet et samarbeid for å øke rekrutteringen til matfagene og bransjen.

Jeg er ikke matfaglig utdannet; jeg står bare på sidelinjen og er forholdsvis opptatt av god mat & gode råvarer. Men for meg fremstår det som et stort paradoks at Matbyen Stavanger står i fare for å miste dette brede matfaglige utdanningstilbudet. Her finnes både kokk- og servitørfag, og spesialiseringer til baker, konditor, slakter/butikkslakter, kjøttskjærer, pølsemaker, fagarbeider innen sjømat, og så videre. I mine øyne ville det være en fallitterklæring dersom en matby med respekt for seg selv skulle legge ned dette tilbudet.

Visst finnes det restaurant- og matfag ved en annen skole i kommunen (Jåttå vgs), men ikke i så bredt omfang. Det planlegges nytt utdanningstilbud lenger sør på Jæren (Time), men hvor mange ungdommer fra Stavanger vil ønske å dra såpass langt med mindre de er spesielt interesserte? Er ikke utfordringene med rekruttering store nok som de er? Og hva med det kompetansemiljøet ved Godalen som er bygget opp gjennom en årrekke, som man nå risikerer å miste?

Det er jo klart at matfagene ikke kan bestå på sikt uten elever. Jeg vet ikke hvem som har skylden for at det har blitt slik, men det er åpenbart flere parter som har sovet i timen. Barn og unge må oppmuntres til matglede og -interesse, man må inn i skolene, og helst inn i barnehagene også, for ikke å snakke om foreldrenes rolle. Barn og unge som tror at "hjemmelaget" mat kan kjøpes i butikken, kan vel ikke forventes å være matinteresserte i 15-16-årsalderen når de skal velge studieretning??

Jeg håper virkelig at initiativene som nå er tatt kan bidra til å snu rekrutteringstrenden. God mat & gode råvarer er på god vei til å bli trendy, også her på berget. Ungdommen må bare få sjangs til å skjønne at de er fremtiden for matbyen, og at det er en god vei å gå. Lokalpolitikerne bør ta seg både tid og råd til å la engasjerte krefter få arbeide noen skarve år - de folkevalgte har sannsynligvis sovet litt de også... 

Som matinteressert ønsker jeg å føle meg viss på at jeg skal kunne oppsøke dyktige slaktere eller fiskehandlere, også om 10, 20 og 30 år fra nå! Ikke at jeg ikke kjøper både kjøtt og fisk på dagligvarebutikker, for det gjør jeg jo stadig vekk. Men jeg ønsker et reelt alternativ tuftet på skikkelig & stolt fagkompetanse, som jeg kan oppsøke når jeg ønsker det, i egen by. 

Jeg hadde dessverre ikke anledning til å være med hele denne dagen ved Godalen, men fikk en omvisning rundt på de ulike avdelingene, og fikk hilse på mange dyktige fagpersoner fra Herlige Restauranter, samt engasjerte ansatte og elever ved skolen. Og jeg fikk gleden av å bli servert en treretter i regi av Straen Fiskerestaurant og elevene.

Her er min bildekavalkade fra Godalen:

Baker-avdelingen; elever i sving med kakepynting

Lekre, nystekte rugbrød!

Left-overs fra dagens slakting på kjøttavdelingen...

Denne kjøttkvernen er en tanke større enn min egen!

Pølser til varmrøyking - her er det ikke noe juks & fanteri med røykaroma

Utstein Kloster Hotell hadde regien med å tilberede en frokostbuffet sammen med elevene

Pastabaking...

Forberedelser til dagens servering - fikk lyst til å prøvesmake

Redskaper på G

Så stor maisenna-pakke har ikke jeg hatt i skapet!

Kongekrabbe skal bli forrett - de smakte godt!

Disse løkringene var også seriøst gode!

Engasjerte ildsjeler! Petter Joakimsen (matfaglig ansvarlig i Herlige Restauranter og tidligere Godalen-elev) og Bente Bjørseth (lærer ved Godalen)

Bartender-demo!

Restauranten er klar til servering

Skolen ligger flott til med herlig fjordutsikt


Forrett; kongekrabbe med ertepuré

Hovedrett; Stekt sei med løk i flere varianter. 
Må si at dette er den beste seifileten jeg har spist på år og dag!

Dessert; Havtorn-sorbet med rømmemousse

Alle de dyktige kokkene fra Herlige Restauranter mottar blomster & masse godord etter flott innsats!

Heia Godalen! Mitt mathjerte banker også for dere:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar