lørdag 27. desember 2014

Kjempegode pepperkaker



Jeg har egentlig aldri vært så stor fan av pepperkaker, særlig om de er veldig søte eller har for mye krydder i seg. Dermed har jeg ikke bakt så mye pepperkaker opp gjennom årene heller.

Ungene hadde etpar kjekke pepperkakebakerunder i den nye barnehagen nå før jul, og fireåringen kom hjem skikkelig entusiastisk for første gang og ville vi skulle bake pepperkaker. Og da var jakten på en god oppskrift i gang. 

Vel, jeg måtte ikke lete lenge… I løpet av året som snart er omme ble jeg medlem i Oikos - Økologisk Norge, og med medlemsskapet følger et fantastisk flott matmagasin ved navn Ren Mat som utgis fire ganger i året. I siste nummer fant jeg en flott oppskrift på pepperkaker som jeg bare måtte prøve ut (jeg hadde riktignok ikke alle ingredienser i økologisk utgave da). Jeg halverte oppskriften siden den var ganske stor i utgangspunktet, og reduserte sukker- og sirupmengden og tilpasset melmengden. Smørmengden ble beholdt, og i ettertid fant jeg ut at dette nok ga den ekstra gode smaken på pepperkakene…

Summa summarum; dette er skikkelig gode pepperkaker - de beste jeg har smakt ever! Jeg har fått masse skryt fra de som har smakt dem også, og ungene elsker dem! Heretter blir disse fast innslag i julebaksten.

En fantastisk god oppskrift i utgangspunktet - bare tilpasset en hobbybaker med lav toleranse for sukker… En stor takk til Siv som driver det økologiske bakeriet "Rent mel i posen" i Porsgrunn, og som har delt oppskriften med Ren Mat

En ivrig pepperkakebaker…


Du trenger følgende til en middels stor porsjon deig:

250 gr smør
150 gr rørsukker
150 gr lys sirup
1,5 dl matfløte
1 ts nellik
1 ts ingefær
1/2-1 ts finmalt pepper
650 gr siktet hvetemel + til utbaking
2 ts bakepulver


Dag 1:

Ha smør, rørsukker og lys sirup i en tykkbunnet romslig kasserolle, varm opp til sukkeret har smeltet helt. Tilsett matfløte, nellik, ingefær og pepper, rør sammen til alt krydderet er oppløst (bruk eventuelt visp), og trekk kasserollen til side. La blandingen bli litt avkjølt (lunken).

Bland hvetemel og bakepulver, tilsett, og rør med sleiv til en jevn deig.

Dryss litt mel på et rent underlag (gjerne kjøkkenbenken eller et bord) - om deigen fortsatt kjennes klissete med fingrene, tilsettes litt mel over deigen også. Elt deigen med hendene til den kjennes smidig og bare så vidt ikke er klissete.

Pakk deigen i plast, og la den hvile kaldt i kjøleskap natten over.


Dag 2:

Ta ut deigen (minst) en time før den skal bakes ut.

Tips: Om deigen fortsatt føles "hard" og vrien å bake med, vil det hjelpe å dele den i mindre emner og kna dem for hånd - varmen fra hendene/fingrene vil raskt gjøre deigen myk og smidig å jobbe med.

Forvarm stekeovnen til 175-180 grader (vil variere litt fra ovn til ovn).

Del opp emner, dryss litt mel på underlaget og gjerne litt oppå emnet også, og bruk kjevle til å bake ut tynne jevne leiver - 2-3 millimeter tykke, ikke mer! Om pepperkakene er for tykke, så risikerer du at de ikke blir skikkelig eller ujevnt stekt. Stikk ut figurer med pepperkakeformer, og legg dem over på stekebrett med bakepapir til brettet er fullt.

Pepperkakene stekes ca 10-12 minutter, til de er fint brunet og ikke altfor mørke. Følg med, ulike stekeovner kan gi ulike stekeresultater! Legges over på rist for avkjøling - de blir skikkelig sprø når de er avkjølt.

Om ønskelig kan pepperkakene dekoreres med melisglasur og eventuelt annen pynt.

Pepperkakene oppbevares i tett boks med lokk. Jeg bruker alltid bakepapir til å "kle" kakeboksen med innvendig.

Disse pepperkakene er så gode at de nok får raske bein å gå på… Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar