torsdag 19. januar 2017

En god og mettende brunsj - uten brød


Én ting må vel sies om oss nordmenn; vi spiser mye brød! 
Og sant skal sies om meg; jeg har vært en brødelsker hele mitt liv.

Så det var en aldri så liten nedtur sommeren 2016 da jeg forsto at veien til en friskere kropp blant annet innebar å kutte ut brød… Ikke bare fjerne gluten og hvete fra kosten, men alt av tradisjonelt korn. Jeg satte meg fore å utforske brødoppskrifter med alternative meltyper, og jeg synes jo selv at jeg kom frem til noen gode løsninger, med både flatbrød i ulike varianter, og ikke minst grovt glutenfritt brød.

Men etter hvert som tiden har gått, så har brødavhengigheten avtatt. Jo, iblant savner jeg skikkelig godt og rykende ferskt brød, men jeg tar meg i å tenke at jeg endatil klarer meg ganske så fint uten det alternative brødet også. Og det viser seg igjen særlig i søndagsbrunsjen, som har blitt et mer eller mindre fast helgeinnslag hos oss.

Hvis du av ulike årsaker trenger å holde deg unna brød eller gluten, eller du ønsker å kutte ned på brødkonsumet, så er det bare å lese videre!

En god søndagsbrunsj for meg er å samle gode og varierte smaker på en stor tallerken. Men skal man bli skikkelig mett - uten brød - så trengs en tilstrekkelig mengde av proteiner eller gode fettsyrer, eller en god miks av begge deler. For egen del er en god porsjon eggerøre eller omelett obligatorisk, og som regel også spekeskinke og avocado. Og ellers velger jeg meg gjerne enkle men gode grønnsaker, og ofte frukt og bær i ulike farger.

Eksempel på en god søndagsbrunsj for meg - uten brød:
Eggerøre, spekeskinke, avocado, agurk, cherrytomater og kiwi

Her har jeg samlet noen ideer til en god lunsj, brunsj eller frokost uten brød. Det er på ingen måte noen uttømmende liste! Her er det bare fantasien - og smak & behag - som setter grenser:

Gode proteiner som metter
Egg i ulike varianter
Spekeskinke
Kylling og annet rent kjøtt
Fisk i ulike varianter
Skalldyr (reker, blåskjell, krepsehaler, …)
En god bønnestuing eller hummus
Nøtter naturell

Gode fettsyrer som metter:
Feit fisk (tunfisk, makrellfilet, sild, røkelaks, gravlaks, ansjos, …)
Nøtter naturell
Avocado
Oliven

Grønnsaker:
Agurk
Tomater
Paprika
Avocado
Salat
Lettdampet brokkoli eller blomkål
Rå gulrot eller stangselleri i staver

Frukt og bær:
Eple eller pære i båter
Banan i skiver
Melon i ulike varianter
Kiwi, ananas, mango
Fruktsalat
Blåbær, jordbær, bringebær

Annet:
En god pesto

Så er det bare nyte i vei.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar