lørdag 22. oktober 2016

Herlig krydret sjokonøtt-smoothie



Da jeg fortalte niesen min om denne smoothien, syntes hun den hørtes så utrolig god ut, og ville veldig gjerne ha oppskriften. Så derfor velger jeg å dedikere blogginnlegget til henne <3


Dette må være den ultimate frokostsmoothien, etter min mening!

I denne oppskriften har jeg brukt en rekke råvarer som passer godt sammen med sjokolade (kakao), og de er alle breddfulle av næring. Her finner du nøtter, egg, banan, grønnkål, chiafrø, hempfrø og dadler. Og ikke minst har jeg smaksatt den med smakfulle og næringsrike krydder, som "gjør" hele smoothien. Lakrisrotpulver bidrar med både sødme og herlig smak, og fås kjøpt på helsekostbutikker.

Jeg har laget denne smoothien sånn cirka annenhver dag til frokost i lengre tid, og jeg er fortsatt ikke lei av den. Det er som å spise syndig snop hver gang, bare at denne smoothien er så næringsrik, velgjørende og mettende at den holder hele veien til lunsj.

Oppskriften inneholder såpass mange næringsrike ingredienser, så dersom du mangler noe, eller om det er noe du ikke tåler eller ikke ønsker å spise, så går det fint å utelate en ingrediens eller to. Om du for eksempel ikke får tak i grønnkål eller chiafrø, så går det helt greit uten. Det er ikke noe "must" å bruke egg heller, bare husk at egg er kanskje den ernæringsmessig mest komplette og ideelle råvaren vi har. Krydderne er "bør ha", men veksle gjerne på ulike krydder etter ønske. Når det gjelder nøttene synes jeg de også er såpass essensielle for smaken at jeg personlig ikke vil utelate dem, men du kan eventuelt bruke cashewnøtter eller mandler, eller en miks av ulike nøtter.

Jeg legger gjerne hasselnøttene i vann kvelden før, og lar dem stå på kjøkkenbenken til neste morgen. Eventuelt kan du sette dem i kjøleskap. Hasselnøtter inneholder endel fytinsyre, på samme måte som korn, belgvekster og enkelte andre plantevekster. Fytinsyre binder til seg mineraler (jeg har skrevet litt mer om fytinsyre i dette innlegget), og bløtlegging avhjelper altså på dette. Generelt tenker jeg at det er et større poeng med bløtlegging hvis man spiser mye nøtter (eller andre råvarer med høyt innehold fytinsyre), enn om man spiser det bare en gang i blant.

Dadler kan variere mye i størrelse. Noen er ganske små, mens andre er både to og tre ganger så store som de minste. Og siden dadler har svært mye sødme (=sukker), bør du vurdere antallet ut fra størrelsen på dem. Er dadlene store, trenger du kanskje bare én - er de små kan du trenge to, tre eller fire. Prøv deg frem, det er jo også litt smak og behag hvor søt smoothie man foretrekker. Og husk; selv om dadler inneholder naturlig mye sukker, så er de også svært næringsrike, og det er gode grunner til å bruke dem i moderate mengder.

Tips I: Jeg kjøper gjerne etpar pakker grønnkål i slengen, skyller bladene og river dem fra den tykke stengelen. Så har jeg dem i en frysepose og legger i fryseren. Da holder de seg lenge, og jeg tar det jeg trenger etter hvert, trenger ingen tining.

Tips II: Siden jeg lager denne smoothien så ofte, lager jeg en egen krydderblanding med de krydderne jeg liker å bruke. Da er det kjapt og enkelt å tilsette ønsket mengde av krydderblandingen i smoothien (jeg bruker 2-3 ts). Under har jeg lagt inn forslag til oppskrift på krydderblanding.

Merk: Lakrisrotpulver kan virke veldig stimulerende, og bør ikke konsumeres ved graviditet eller ved problemer med hjertet, lever eller nyrer. Konsumet bør uansett ikke overdrives - max anbefalt dose for normalt friske personer er ca en teskje pr dag. Hvis du av ulike grunner ikke bør konsumere lakrisrotpulver, eller ønsker å være på den sikre siden, så kutter det bare ut fra oppskriften. Erstatt gjerne med malt anis, som også har god sødme og aroma som minner om lakris.

Oppdatering pr juni 2017:
Den opprinnelige oppskriften brukte mandel- eller rismelk. Jeg har funnet ut at denne smoothien har så mange rike smaker og er så fyldig, at jeg like så godt kan bruke vann som basis. Dette har jeg generelt begynt å gjøre med flere av smoothie-oppskriftene mine. Men da tilsetter en fingerklype eller to himalayasalt, for å fjerne "vannsmaken".



Du trenger følgende til 5-6 dl:

50 gr hasselnøtter (evt andre nøtter eller mandler)
2,5 dl kaldt vann
1-2 fingerklyper himalayasalt
Ca 25 gr grønnkål (etpar håndfuller, eller bladene fra én lang stengel)
1 egg
1 banan (evt frossen banan i skiver)
2,5 ss kakao
1 ss chiafrø (kan droppes)
1 ss hempfrø (kan droppes)
2-4 dadler uten stein (avhengig av størrelse og ønsket sødme)
1/2 ts lakrisrotpulver (kan droppes eller erstattes av malt anis)
1/2 ts malt ingefær
1/2 ts ekte kanel (Ceylonkanel)

Andre gode krydder du kan bruke:
Kardemomme
Malt fennikel
Malt anis
Vaniljepulver (evt ekte vaniljesukker)
Pulverkaffe (for mokkasmak)

Forslag til krydderblanding:
1 del malt ingefær
1 del malt kardemomme
1 del malt fennikel
1 del malt anis (evt lakrisrotpulver, evt miks av de to)
1 del ekte kanel


Hasselnøtter kan med fordel bløtlegges i et stort glass med kaldt vann kvelden før, og settes på benken eller i kjøleskap. Hvis ikke så bruker du dem bare direkte i smoothien.

Ha vann og himalayasalt i en blender. Hell av vannet fra hasselnøttene (hvis du har lagt dem i vann), og ha dem i blenderen. Riv av grønnkål fra den tykke stengelen, og tilsett. Videre tilsettes egg, banan, kakao, chiafrø, hempfrø, dadler, og ønskede krydder. Kjør sammen til en jevn smoothie. Smak eventuelt til med litt mer krydder etter ønske, eller mer dadler for mer sødme. Spe eventuelt med litt mer melk om du synes smoothien blir for tykk.

Server og nyt.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar