lørdag 23. juli 2016

Agurk- og avocadosuppe med villtigerreker (melkefri)



Agurk- og avocadosuppe smaksatt med appelsin og dill. Høres det underlig ut? 
Ikke la deg skremme - suppen er skikkelig kremet og god! Den serveres kald, omtrent som gazpacho.

Jeg serverte den med argentinske villtigerreker. Mest fordi rekene er rå i utgangspunktet, og da har jeg full kontroll på oppvarmingen av dem. Og så er de veldig smaksrike og gode! Jeg surret rekene raskt i extra virgin olivenolje, bare nok til at de ble akkurat gjennomstekt. 

Alternativt kan du bruke ferske, pillede reker. 

Ideen til suppen fikk jeg fra New York Times, og jeg gjorde bare noen mindre justeringer siden originaloppskriften inneholder kjernemelk (buttermilk). Den erstattet jeg med litt extra virgin olivenolje.

Suppen er ypperlig på fine sommerdager, og også som forrett. Men vær klar over at den er ganske mektig på grunn av avocadoen, så bare tenk på det ved serveringen. 

Et godt råd: Ikke fall for fristelsen å beholde agurkskallet på! Det gjorde jeg på første forsøk, og det ga en bitter smak på suppen som ikke var noe god. Jeg skjønte fort at det var skallet som ødela, og heldigvis valgte jeg å teste suppen én gang til. Det blir ikke siste gang jeg lager denne, for å si det sånn...



Du trenger følgende til ca 1,3 liter suppe:

500 gr villtigerreker

1 agurk
2 fedd hvitløk
1 stor moden avocado
3-3,5 dl søt og god appelsinjuice
2 dl kaldt vann
2 ss frisk dill
1 ts himalayasalt
Extra virgin olivenolje
Pepper
(Cayennepepper)

God sitronolje ved servering


Villtigerreker legges på kjøkkenpapir til tining.

Agurken skrelles og kuttes i grove biter, og has i blenderen. Skrell hvitløksfeddene og tilsett, de vil uansett bli knust i blenderen (alternativt kan du knuse dem med hvitløkspresse for å være på den sikre siden). Tilsett fruktkjøttet fra avocadoen, ca halvparten av appelsinjuicen, kaldt vann, frisk dill og salt. Kjør sammen til en jevn suppe.

Smak til med mer appelsinjuice, til du har en fin og balansert smak. Du skal ane appelsinsmaken uten at den tar helt over. Smak eventuelt til med mer salt om ønskelig, samt pepper og eventuelt cayennepepper, og kjør sammen. Smak til med extra virgin olivenolje, ca 2-3 ss, og kjør sammen. 

Dekk til suppen og sett i kjøleskap frem til den skal serveres. Den smaker aller best om den serveres innen etpar timer, men holder seg en dag i kjøleskap. 

Når villtigerrekene er tinte, surres de lett i extra virgin olivenolje på middels god varme til de er akkurat gjennomstekt. Det går raskt, så pass på dem, og snu ved behov. Dryss over litt himalayasalt.

Server suppen med villtigerrekene, og sprinkle litt god sitronolje over.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar