lørdag 21. november 2015

Monas "må ha"-ingredienser på kjøkkenet


Jeg har fått forespørsel fra en av mine lesere som gjerne vil vite hva som er mine "må ha"-ingredienser på kjøkkenet. Og den utfordringen tar jeg veldig gjerne! For jeg har jo visse matvarer som jeg alltid må ha for hånden. Jeg har også tatt med endel lenker til oppskrifter jeg har laget med disse basisråvarene.

Det viktigste jeg har i hus er som følger:


Ris & pasta ++
Når det gjelder ris, så har jeg alltid tre typer i hus - jasminris, sushiris og risottoris. Jasminris er så anvendelig, jeg bruker den både til astiatiske retter og annen mat jeg serverer ris til. Når jeg vil lage noe indisk mat, så syns jeg det er et "must" å servere basmatiris til. Siden vi er glad i både sushi og risotto, så har jeg også ditto ristyper i skapet. Ris kjøper jeg gjerne rimelig på asiatiske butikker, spesielt er det mye å spare på sushiris, den koster jo en liten formue i "vanlige" butikker… Pasta har jeg som regel i ulike varianter - spaghetti, pastarør eller -skruer, og lasagneplater. Med ris og pasta i hus har du alltid basisen for en enkel og god middag. 

I tillegg til ris og pasta, pleier jeg alltid å ha både couscous og bulgur. Couscous er finkornet semule fra durumhvete, altså den innerste harde kjernen i kornet. Bulgur er knuste, forkokte og tørkede korn av durumhvete - den består av en større del av kornet, og er mer næringsrik enn couscous. Både couscous og bulgur finnes i fullkornvarianter. Couscous er ypperlig fordi koketiden er veldig kort, du koker bare opp riktig mengde vann og lar den trekke i 4-5 minutter. Bulgur trenger gjerne noen minutter mer enn couscous, men er fortsatt raskere å lage enn ris. Couscous og bulgur er gode alternativer til ris, og er dessuten ypperlig i gode, mettende salater.


Hermetikk
Det fine med hermetikk er at det står seg i lang tid, så du kan gjerne hamstre litt. Jeg må alltid ha hermetiske tomater, mais og god kokosmelk (økologisk) i hus, og jeg sørger alltid for å handle mer før jeg går tom. Hermetiske tomater bruker jeg i all slags tomatbaserte sauser, inkludert pasta- og pizzasaus, og det er veldig lettvint å bruke til hjemmelaget tomatsuppe. Kokosmelk bruker jeg til thai- og indiske retter, men visste du at du også kan piske kokoskrem av den tykke delen av kokosmelken?

Ellers har jeg alltid svarte bønner i matskapet, siden minstemann synes det er uunnværlig i fredags-nachosen! Og stort sett har jeg typiske astiatiske hermetiske råvarer som passer i en rask wok eller thaigryte - vannkastanjer, minimais og bambusskudd. 


Løk!
Jeg har alltid varierte grønnsaker i hus, men det er én basisgrønnsak jeg sørger for å aldri gå tom for: LØK! Det er den mest anvendelige grønnsaken jeg vet om, god holdbarhet har den også. Vanlig løk og hvitløk må jeg alltid ha for hånden, og ofte har jeg også rødløk og vårløk. Jeg bruker løk i de fleste supper jeg lager, og i wok'er og gryteretter. Det er også godt sammen med ovnsbakte rotgrønnsaker. 


Mel og bakevarer
Siden jeg sverger til hjemmebakte brød, har jeg alltid siktet og sammalt hvetemel i hus, som et minimum. Durumhvete bruker jeg både til hjemmelaget pasta og til pizzabunn, men også til bolledeig. Som regel lager jeg brød med ulike frø - gresskarfrø, solsikkefrø og linfrø har jeg alltid i hus. Havregryn brukes i både bakst (for eksempel brød, havrekjeks og vafler), til grøt og til hjemmelaget musli. Tørrgjær er enkelt å bake med og har god holdbarhet i forhold til fersk gjær.


Egg!


Egg er etter min mening blant de mest fantastiske og anvendelige råvarene som finnes, og de er svært næringsrike. Egg er godt både stekt og kokt, og i omeletter og eggerører. Hvorfor ikke prøve en kjapp og enkel omelett-eggerøre, som en slags mellomting mellom de to? Egg brukes i svært mange kaker, og jeg lager majoneser i ulike varianter, for eksempel hvitløksmajones eller safranmajones. Har du ris til overs etter en middag, er det gull å lage stekt ris. Av eggehviter kan du lage marengs og kokosboller, og av eggeplommer kan du lage bearnaisesaus. I den beste hjemmelagde vaniljeiskremen kommer man ikke utenom egg, det samme gjelder hjemmelaget karamellpudding. Dette er bare noe av det jeg bruker egg til.

Egg har lang holdbarhet, mye lenger enn den datoen som er stemplet på pakken, vi snakker gjerne flere måneder. Eggeskallet gjør at egget er så godt som hermetisk inni. Du kan alltids sjekke tilstanden til et egg ved å knekke det i et glass før det eventuelt brukes - se på det og bruk luktesansen, hvis det ikke har noen "ugrei" lukt, så er det  Jeg kjøper alltid økologiske egg, da vet jeg at hønene har litt mer livskvalitet og bedre fôr…


Oljer, smakstilsetninger & smør!



Jeg har alltid extra virgin olivenolje i hus, og en raffinert rapsolje til steking og majoneser. En god sitronolje har jeg også på plass, den bruker jeg for eksempel på pasta, til ovnsbakt fisk, i salater, og gjerne en dæsj i supper ved servering.

Sesamolje er uunnværlig i mange asiatiske retter (thai), jeg bruker gjerne en liten dæsj i nykokte nudler. Soyasaus (saltredusert) og oystersaus har jeg også bestandig i hus, de kjøper jeg i store flasker på asiatiske butikker til en gunstig penge.

Når det gjelder ulike krydder og tørkede urter så har jeg et helt arsenal, og kan ikke nevne alt. Det vil være veldig individuelt hva man trenger, ut fra hva slags mat man foretrekker. Når det gjelder salt, så sverger jeg til himalayasalt, det er mer naturlig og inneholder en hel del gode stoffer. Jeg må alltid ha hvitløkspepper i hus - det er et ypperlig "allroundkrydder" på både kjøtt og fisk og eggeretter, om du liker hvitløk som meg. Tørkede urter som timian, basilikum, rosmarin, oregano og dill er obligatoriske, her er det smak og behag hva man liker. Forresten: Det aller beste texmex-krydderet er hjemmelaget!

Margarin finner ALDRI veien til mitt kjøkken - det er bare smør som er smør… Og visste du at du kjapt & enkelt kan lage smør selv? Soyasmør på fisk er forresten utrolig enkelt og veldig godt!


Fisk og sjømat i fryseren


Jeg bruker fryseren min til mye, og fisk er en av de råvarene jeg alltid har oppbevart der, minimum torske- og laksefilet, men gjerne også reker. Da har vi alltid en sunn og god middag lett tilgjengelig, sammen med noen av de andre basisvarene over. Generelt spiser vi ganske mye fisk hos oss, i snitt tre ganger i uken sånn omtrent.

På hverdager er det ikke alltid jeg husker på å ta opp fisk som tiner i tide til middagen skal lages. Siden jeg er i full jobb på dagtid, ender jeg som regel opp med å tine fiskefilet (med emballasjen på) i halvkaldt eller lunkent vann, og det går helt fint - frossen fisk tiner raskere i vann enn i romtemperatur. Ikke bruk for varmt vann, da kan du ende med at fisken blir kokt…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar