tirsdag 3. mars 2015

Realt heksebrygg mot forkjølelse!



 Jeg har nettopp stablet meg på beina etter to runder med luftveisinfeksjon og influensa siden slutten av januar. Og i skrivende stund er jeg jaggu i gang med tredje runde av ett eller annet i lignende gate - selvsagt midt i en hektisk jobbperiode!

Naturen har en rekke vekster som sies å hjelpe mot forkjølelse og infeksjoner, og dempe & forkorte sykdomsforløpet dersom man allerede er blitt syk:

Hvitløk inneholder flere virkestoffer, blant annet allicin, som antas å blokkere enzymer som er sentrale i bakterie- og virusinfeksjoner. Allicin dannes når hvitløken knuses i rå tilstand (bør ikke varmebehandles). Ingefær er rik på C-vitaminer, antihistaminer, virker slimløsende, og sies å kunne bekjempe visse virus. Sitron er rik på C-vitaminer og bioflavonoider (sistnevnte forsterker effekten av C-vitaminer). Syren i sitronen virker i seg selv bakteriedrepende. Extra virgin olivenolje av god kvalitet inneholder en rekke vitaminer og antioksidanter.

Av dette kan du altså lage et skikkelig "heksebrygg". Jeg erindrer fra mine yngre dager at jeg hadde en oppskrift på en drikk som skulle hjelpe mot bakrus(!), bestående av nettopp ovennevnte ingredienser. Nå fant jeg ikke igjen denne oppskriften, men har prøvd å gjenskape den mengdemessig så godt jeg kan. Denne gang for å døyve forkjølelse, altså… Det gjelder å få i seg virkestoffene så raskt som mulig når du kjenner at en forkjølelse er i emning. 

Jeg skal ikke påstå at drikken smaker nydelig, men den er ikke så ille som man kanskje skulle tro, personlig kan jeg nesten bli godt vant til den… Smakene balanserer hverandre såpass at den bør være overkommelig for de fleste. Og hvis ikke, så kan du jo fokusere på at vondt skal vondt fordrive! 

Tips: Har du stavmikser så bruk den til kjøre blandingen til en mest mulig jevn og glatt mikstur. Alternativt kan du bruke food processor. Eller drikk miksen som den er - da må du bare "forsere" noen små biter med hvitløk og ingefær.

Merk: Hvitløk i større mengder kan virke blodfortynnende, så vær litt obs dersom du har en tilstand der dette kan ha betydning. Snakk gjerne med legen om dette er aktuelt.


Du trenger følgende til en porsjon:

1 middels stor sitron
1/3 kinesisk hvitløk (eller 2 fedd hvitløk, uten stilken inni)
1-2 ss finrevet frisk ingefær
0,75 dl extra virgin olivenolje

Press saften av sitronen i en litt smal beholder egnet for å bruke stavmikser i. Knus hvitløken og tilsett sammen med finrevet frisk ingefær og extra virgin olivenolje.

Bruk stavmikseren, og kjør miksen til en jevn drikk.

Drikkes i små munnfuller, til alt er inntatt. 
Anbefalt dose: 1-2 porsjoner per dag så lenge du føler behov for det.

Vel bekomme & god bedring!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar