søndag 19. oktober 2014

Stekt sideflesk med kålrotstappe og hvit saus



Dette er norsk sikringskost på sitt enkleste & beste!

I sommer var vi på besøk hos svigermor, og en av dagene fikk vi stekt sideflesk med kålrotstappe og hvit saus til middag. Også kalt stekt flesk og duppe. Kjempegodt! Dette var en middagsrett som min mann spiste mye i sin oppvekst, og som jeg med glede vil føre videre, med min egen lille vri.

Når jeg lager kålrotstappe tilsetter jeg alltid litt poteter. De bidrar med både konsistens og fylde, og gir en mildere smak. Jeg droppet poteter ved siden av, siden jeg brukte poteter i selve stappen og serverte den omtrent som en potetmos, men du kan selvsagt servere poteter til i tillegg om du ønsker det. Men kålrotstappe hører definitivt med. Den hvite sausen ble smaksatt med hvitløkspepper, da blir den ekstra god synes jeg!


Du trenger følgende til fire personer:

Ca 1 kg kålrot
3-4 middels store poteter
En god klatt smør
Salt
Pepper

6-700 gr sideflesk (helt stykke)
50/50 smør og olje til steking

6-70 gr smør
4 ss hvetemel
Ca 4 dl helmelk, til passe konsistens
Salt
Hvitløkspepper

Grønnsaker etter ønske

Kålrot og poteter skrelles og kuttes i ca 1 cm tykke skiver. Dampes i rist i en kasserolle med vann, til kålroten og potetene er helt møre. Merk at kålrot tar lenger tid å koke/dampe enn potet, beregn ca 40 minutter for 1 cm tykke skiver. Pass på at du har nok vann i kasserollen så den ikke tørrkoker.

Grønnsaker som gulrot og brokkoli kan kuttes i passe biter og dampes sammen med (på toppen av) kålroten og potetene de siste 6-10 minuttene, til de er passe møre og fortsatt har litt tyggemotstand.

Sausen:
Lag gjerne sausen mens grønnsakene damper, så kan den raskt varmes opp under omrøring rett før servering. Smør smeltes i en liten kasserolle på middels varme. Tilsett hvetemel, rør sammen med visp til en jevn blanding. Tilsett 4 dl melk, visp godt sammen, og kok opp til det tykner. Tilsett mer melk om nødvendig, til ønsket konsistens. Smak til med salt og hvitløkspepper.

Sideflesket kuttes i 1/2-1 cm tykke skiver, og stekes i stekepanne med smør og olje på middels god varme, til de er godt brunet og fint gyldne på fettpartiene. Ta vare på fettet fra stekingen.

Eventuelle ferdigdampede grønnsaker som gulrot og brokkoli legges over i en skål. Ferdigdampet kålrot og potet moses sammen med smør med stamper, og smakes til med salt og pepper.

Server stekt sideflesk med kålrotstappe, grønnsaker, hvit saus og fett. Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar