onsdag 30. mars 2011

Superenkel & supersunn musli

Jeg har tidligere skrevet et blogginnlegg om hjemmelaget musli som stekes/ristes i ovnen. Men musli kan lages super-enkelt bare ved å blande gode råvarer.

Jeg har kun brukt økologiske ingredienser i denne blandingen, bortsett fra hasselnøttene. Jeg er ingen fanatiker, men økologiske råvarer har strenge retningslinjer når det gjelder produksjon og dyrking. Kunstig gjødsel og syntetiske plantevernmidler blir ikke brukt - de inneholder giftstoffer som ofte sitter igjen i produktene, og som vi da får i oss gjennom konsum. Mange økologiske råvarer smaker rett og slett bedre også.


Bortsett fra havregrynene som er lettkokt, er de øvrige ingrediensene i "rå" tilstand, og uten varmebehandling er næringsstoffene best mulig ivaretatt.


Havre er vårt sunneste kornslag, rik på fiber, protein, gode fettsyrer og mineraler. Økologisk havregryn finnes etter hvert i de fleste matbutikker, endatil på Rema 1000. Dyrere enn vanlige havregryn, men smaker mye bedre, synes jeg.


Spelt ligner hvete, men har mer smak. Spelt har dessuten høyere vitamin- og proteininnhold, samt en annen aminosyresammensetning som gjør at den er lettere å fordøye enn vanlig hvete. Økologiske speltflak har jeg kjøpt hos min lokale Meny-butikk.


Solsikkefrø inneholder mye E-vitamin, protein og flerumettet fett, og blant annet mineralene magnesium, fosfor, sink og selen. Det er en utbredt oppfatning at solsikkefrø inneholder mye kadmium, men det gjelder ikke økologiske solsikkefrø, da kunstgjødsel er en hovedkilde til kadmium. Jeg har kjøpt økologiske solsikkefrø på min lokale Meny-butikk.


Hampfrø er smakfulle og spekket med næringsstoffer, og er karakterisert som såkalt supermat. De er rike på protein, omega 3, 6 og 9, og inneholder alle aminosyrene. De inneholder over 80% umettet fett. Hampfrø finnes på helsekostbutikker, men jeg har valgt å bestille direkte fra produsentens nettbutikk, Creative Nature (engelsk). Rimeligere enn på norske helsekostbutikker, og tidvis har de også gode rabatter på produktene. Nettsiden finner du her: http://www.creative-nature.co.uk/


Kokos inneholder masse gode fettstoffer samt mineraler og kostfiber, og studier viser at kokos har en rekke helsemessige effekter. Kokoschips (kokosflak) smaker bare nydelig! Har kjøpt det på helsekost, finnes også på nettbutikker. Alternativt finnes det økologisk kokosmasse, om du heller vil bruke det.

Hasselnøtter inneholder mye umettet fett, kostfiber, vitamin E, folat, samt mineraler, og er et "must" i musli så sant man tåler det.


Jeg brukte følgende:

5 dl havregryn
1 dl speltflak
1 dl solsikkekjerner
1 dl avskallede hampfrø (kan evt droppes)
1 dl kokoschips
2 dl hasselnøtter

Ingrediensene blandes enkelt og greit sammen, og has på tette glass.

Server med melk, rismelk, yoghurt eller hva du foretrekker, gjerne med skivede bananer på. Har du gojibær så drysser du en skje eller to over muslien, så blir den virkelig sunn! Og deretter; nyt et næringsspekket og godt måltid!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar